Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33453
Title: درجة امتلاك تلاميذ السنة الرابعة من التعليم الابتدائي ذوي اضطراب قلة الانتباه المصحوب بفرط النشاط للمهارات الاجتماعية دائرة انقوسة ورقلة
Authors: زكور محمد, مفيدة
مسعودي, ساسية
عميرات, رقية
Keywords: درجة امتلاك المهارات الاجتماعية
– تلميذ ذو اضطراب قلة الانتباه المصحوب بفرط النشاط.
Issue Date: 2023
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة درجة امتلاك المهارات الاجتماعية لدى تلاميذ ذوي اضطراب قلة الانتباه المصحوب بفرط النشاط للسنة الرابعة من التعليم الابتدائي بولاية ورقلة. طبقت عينة الدراسة على عينة من تلاميذ ذوي اضطراب قلة الانتباه المصحوب بفرط النشاط البالغ عددهم(61) ببعض المدارس الابتدائية بولاية ورقلة اختيروا بطريقة عشوائية،وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الاستكشافي الفارقي، وتماشيا مع طبيعة الموضوع لجأنا إلى استخدام أداتين لجمع البيانات والمعطيات الضرورية لهذه الدراسة هما:مقياس اضطراب ضعف الانتباه المصحوب بزيادة النشاط الحركي لدى الأطفال لسيد على سيد أحمد لتحديد التلاميذ المصابين باضطراب قلة الانتباه المصحوب بفرط النشاط،وبطاقة شبكة الملاحظة للمهارات الاجتماعية لقياس درجة امتلاك المهارات الاجتماعية لدى تلاميذ ذوي اضطراب قلة الانتباه المصحوب بفرط النشاط من إعداد الباحثتين. وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام عدد من الأساليب الإحصائية هي المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري واختبار ت لعينة واحدة واختبارا ت لعينتين مستقلتين. خلصت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. مستوى امتلاك المهارات الاجتماعية لدى أفراد عينة الدراسة جاءت بدرجة منخفضة. 2. يمتلك أفراد عينة الدراسة ماهرتين من بين ثلاثة، وقد جاء ترتيب هذه المهارات على النحو التالي: احتلت مهارة المعرفة والسلوك المرتبة الأول، تليها مهارة المعرفة والتفاعل في المرتبة الثانية، وفي الأخير المهارة في السلوك. 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة امتلاك المهارات الاجتماعية لدي أفراد عينة الدراسة باختلاف الجنس. إلا أنه توجد فروق بين الجنسين في مهارة المعرفة والتفاعل ومهارة المعرفة والسلوك، وكانت الفروق لصالح الإناث.
The objective of this study is to know the degree of acquisition of social skills in fourth year primary students with attention deficit disorder accompanied by hyperactivity. We adopted the appropriate exploratory descriptive approach to our study, on a sample of (61) students with attention deficit disorder accompanied by hyperactivity, randomly chosen from certain primary schools in the city of Ouargla. And in accordance with the nature of the subject, we used two tools to collect the data: the scale of attention deficit disorder with hyperactivity in children of Sayed Ali Sayed Ahmed to diagnose students with this disorder and an observation grid for social skills to measure the degree of acquisition of social skills in students with attention deficit hyperactivity disorder, designed by the two researchers. The data were processed using statistical methods, namely the arithmetic mean, the standard deviation, the one-sample t-test and the two-independent-sample t-test. Our study led to the following results: - The degree of acquisition of social skills in the study sample is low. - The study sample possessed two skills out of three, and the distribution of these skills is as follows: knowledge and behavior occupy the first place, followed by knowledge and interaction in second position, and finally the ability behavioral. - There are no statistically significant differences in the degree of acquisition of social skills in the study sample, according to the sex variable. However, there are gender differences in knowledge and interaction skill and knowledge and behavior skill, and the differences are in favor of girls.
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33453
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
messoudi-sasia.pdf1,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.