Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33576
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTouria, Drid-
dc.contributor.authorLasad, Necir-
dc.date.accessioned2023-07-11T11:52:38Z-
dc.date.available2023-07-11T11:52:38Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33576-
dc.descriptionDepartment of Letters and English Language Linguisticsen_US
dc.description.abstractThe current study investigates the factors that may trigger the onset of stutteringin preschool children in the wilaya of Ouargla, Algeria. The study aims to providespeech therapists with a tool to predict the onset of stuttering, allowing for earlyintervention and prevention of persistent stuttering. The study also explores therelationship between stuttering and language, including the possible associationbetween bilingualism and stuttering. The data was collected through aquestionnaire and included information on family history, psychological trauma,parental punishment, co-occurrence with disordered language, and bilingualism.The study analyzes the frequency and percentage of each risk factor to determinetheir potential contribution to the onset of stuttering. Results indicate thatgenetics, environmental factors (such as socioeconomic status and parentingstyles), and language disorders may all contribute to the development of stuttering.The study suggests a complex, multifactorial relationship between these factorsand stuttering, highlighting the need for early intervention and a holistic approachto treatment.en_US
dc.description.abstractL'étude actuelle examine les facteurs qui peuvent déclencher l'apparition du bégaiement chez les enfants d'âge préscolaire dans la wilaya d'Ouargla, en Algérie. L'étudevise à fournir aux orthophonistes un outil pour prédire l'apparition du bégaiement,permettant ainsi une intervention précoce et la prévention du bégaiement persistant. L'étude explore également la relation entre le bégaiement et la langue, y compris l'association possible entre le bilinguisme et le bégaiement. Les données ont étécollectées à l'aide d'un questionnaire et comprenaient des informations sur l'histoirefamiliale, le traumatisme psychologique, la punition parentale, la co-occurrenceavec un autre trouble de langage et le bilinguisme. L'étude analyse la fréquence etle pourcentage de chaque facteur de risque pour déterminer leur contribution potentielle à l'apparition du bégaiement. Les résultats indiquent que les facteurs génétiques, environnementaux (tels que le statut socio-économique et les styles deparentalité) et les troubles du langage peuvent tous contribuer au développement du bégaiement. L'étude suggère une relation complexe et multifactorielle entre cesfacteurs et le bégaiement, soulignant la nécessité d'une intervention précoce etd'une approche holistique du traitement.-
dc.description.abstractتستكشف الدراسة الحالية العوامل التي قد تؤدي إلى بدء تأتأة األطفال في مرحلة الحضانة في والية ورقلة فيالجزائر. تهدف الدراسة إلى تزويد أخصائي عالج النطق بأداة للتنبؤ ببدء التأتأة ، مما يتيح التدخل المبكر والوقايةمن التأتأة المستمرة. تستكشف الدراسة أي ًضا العالقة بين التأتأة واللغة ، بما في ذلك االرتباط المحتمل بين ثنائيةاللغة والتأتأة. تم جمع البيانات من خالل استبيان وشملت معلومات عن السجل العائلي والصدمة النفسية وعقابالوالدين واالضطرابات اللغوية المرافقة و ثنائية اللغة. تحليل تكرار ونسبة كل عامل خطر لتحديد مساهمتهالمحتملة في بدء التأتأة. تشير النتائج إلى أن العوامل الوراثية والعواملالبيئية )مثل الوضع االجتماعي وأساليبالتربية( واضطرابات اللغة قد تسهم جميعها في تطوير التأتأة. تشير الدراسة إلى وجود عالقة معقدة ومتعددةالعوامل بين هذه العوامل والتأتأة ، مما يؤكد على الحاجة إلى التدخل المبكر والنهج الشامل للعالج .-
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKasdi Merbah Ouargla Universityen_US
dc.subjectStutteringen_US
dc.subjectPreschool childrenen_US
dc.subjectOnseten_US
dc.subjectEarly Interventionen_US
dc.subjectBilingualismen_US
dc.subjectBégaiementen_US
dc.subjectEnfants d'âge préscolaireen_US
dc.subjectDébuten_US
dc.subjectIntervention précoceen_US
dc.subjectBilinguisme.en_US
dc.subjectالتأتأةen_US
dc.subjectالأطفال في مرحلة الحضانةen_US
dc.subjectالبدءen_US
dc.subjectالتدخل المبكرen_US
dc.subjectثنائية اللغةen_US
dc.titlePredicting the Onset of Stuttering in Preschool Children in the Wilaya of Ouarglaen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lasad Necir.pdf505,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.