Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33580
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorسراية, الهادي-
dc.contributor.authorبن سليمان, وردة-
dc.contributor.authorحمداوي, سعيدة-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33580-
dc.descriptionعلم النفس التربويen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى التعرف على مستوى التوافق الاجتماعي المدرسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، ومستوى تقدير الذات لدى تلاميذ السنة ثانوي، والى البحث عن العلاقة بين التوافق الاجتماعي المدرسي وتقدير الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، كذلك للكشف عن دلالة الفروق في التوافق الاجتماعي المدرسي وتقدير الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي تبعا لمتغير الجنس والتخصص، وبلغت عينة الدراسة (130) تلميذ وتلميذة حيث تم الاعتماد على مقياس التوافق المدرسي''لطارق رؤوف'' ومقياس تقدير الذات ''لكوبر سميث''، حيث توصلت الدراسة الى نتائج كان أهمها: مستوى التوافق الاجتماعي المدرسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي مرتفع،مستوى تقدير الذاتلدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي مرتفع مع وجود علاقة بين التوافق الاجتماعي المدرسي وتقدير الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، لا توجد فروق في التوافق الاجتماعي المدرسي وتقدير الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي تبعا لمتغير الجنس والتخصص.en_US
dc.description.abstractThis study aims to identify the level of school social adjustment among third-year secondary students, and the level of self-esteem among third-year secondary students, and to search for the relationship between them, as well as to reveal the significance of differences in school social adjustment and self-esteem according to the variable of gender and specialization. The study was (130) male and female students, where the school social adjustment scale of "Tariq Raouf" and the self-esteem scale of "Cooper Smith" were relied upon. The third year high school students, with a relationship between school social adjustment and self-esteem among third year secondary students, there are no differences in school social adjustment and self-esteem according to the variable of gender and specialization.-
dc.subjectالتوافق الاجتماعيen_US
dc.subjectالذاتen_US
dc.titleالتوافق الاجتماعي المدرسي وعلاقته بتقدير الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي بثانوية العقيد سي الشريف علي ملاح بمــدينــــة ورقلــــــــةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hamedaoui-saida.pdf1,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.