Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33604
Title: الاتصال المؤسساتي ودوره في حل الازمات دراسة ميدانية بمؤسسة اتصالات الجزائر بولاية ورقلة
Authors: قندوز, عبد القادر
سوالم, علاء الدين
منزر, مروان
Keywords: الاتصال
الاتصال المؤسساتي
الازمة
مؤسسة اتصالات الجزائر
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة للتعرف على:دور الاتصال المؤسساتي في محاربة الازمات بمؤسسة اتصالات الجزائر بولاية ورقلة، والتي تمحورت حول التساؤل الرئيسي التالي: ماهودورالاتصال المؤسساتي في محاربةالازمات بمؤسسةاتصالات الجزائربورقلة؟ و تفرع هذا التساؤل الى مجموعة من التساؤلات الفرعية : 1. الجزائربورقلة؟ماهية اهميةالاتصال المؤسساتي بمؤسسةاتصالات The study aims to identify: the role of institutional communication in combating crises in Algeria Telecom, in the state of Ouargla, which focused on the following main question: What is the role of institutional communication in fighting crises in Algeria Telecom in Ouargla? This question is divided into a set of sub-questions: 1. What is the importance of institutional communication in Algiers Telecom in Ouargla? 2. What is the contribution of institutional communication in dealing with crises at the Algeria Telecom Corporation in Ouargla? 3. What are the repercussions that may result from not employing institutional communication in Algeria Telecom in the state of Ouargla during the crisis period? Based on all these questions, we had a set of goals to achieve, namely:  Knowing the role of institutional communication in resolving crises  Establishing an effective communication system in order to reach a solution to crises.  Seeking to reach accurate results through which we can know the role of institutional communication in resolving crises. Relying on the case study methodology, due to the nature of the research that we will present, which is considered one of the field studies that are based on the study of a specific unit represented by the Algeria Telecom Corporation in Ouargla. The study reached a set of results, the most important of which are:  Communication and communication is a necessary social need for every human being. If communication is important in the life of ordinary individuals, then it is no less important than it in the life of institutions.  The organization relies on the oral method of meetings, using confrontational communication.  The Foundation succeeded in choosing the most appropriate means of communication in resolving the crisis it was exposed to. 2. في ماتتمثل مساهمةالاتصال المؤسساتي في معالجةالازمات لدى مؤسسة اتصالات الجزائربورقلة؟ 3. ماهي الانعكاسات التي قدتنجرعن عدم توظيف الاتصال المؤسساتي في مؤسسةاتصالات الجزائربولايةورقلةفي فترةالازمات؟ و استنادا الى كل تلك التساؤلات كانت لنا مجموعة من الاهداف لتحقيقها وهي:  معرفة دور الاتصال المؤسساتي في حل الازمات  ايجاد نظام اتصال فعال بغية الوصول لحل الازمات.  السعي للوصول الى نتائج دقيقة يمكننا من خلالها معرفة دور الاتصال المؤسساتي في حل الازمات. معتمدين في ذلك على منهج دراسة الحالة، وذلك راجع لطبيعة البحث الذي سنقدمه والذي يعتبر من الدراسات الميدانية التي تقوم على دراسة وحدة معينة والمتمثلة في مؤسسة اتصالات الجزائر بورقلة. توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج اهمها:  الاتصال والتواصل حاجة اجتماعية ضرورية لكل انسان فإذا كان الاتصال مهما في حياة الافراد العاديين فانه لا يقل اهمية عنه في حياة المؤسسات  تعتمد المؤسسة على الوسيلة الشفهية المتمثلة في الاجتماعات وذلك باستخدام الاتصال المواجهي.  نحجت المؤسسة في اختيار الوسيلة الاتصالية الانسب في حل الازمة التي تعرضت لها.
Description: التخصص: إتصال جماهيري
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33604
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
souahem-nour eddine.pdf701,61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.