Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33635
Title: أثر استخدام اليوتيوب على التحصيل الدراسي لدى تلاميذ البكالوريا دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ البكالوريا ثانوية عبد الرحمان الكواكبي
Authors: سلمانية, نعمة الله
بالخير, رميصاء
Keywords: الاستخدام
اليوتيوب
التحصيل الدارسي
تلاميذ البكالوريا
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الي التعرف على أثر استخدام اليوتيوب على التحصيل الدراسي لدي تلاميذ البكالوريا وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق هدف الدراسة وتمثلت أداة جمع البيانات في استمارة الاستبيان التي تكونت من ثلاث محاور المحور الأول عادات وأنماط استخدام تلاميذ البكالوريا لليوتيوب المحور الثاني دوافع والحاجات التي يحققها تلاميذ البكالوريا لليوتيوب المحور الثالث الإشباعات التي يحققها تلاميذ بكالوريا من اليوتيوب . وزعت علىعينة 50بالمئة من 340 تلميذ في الطور النهائي من ثانوية عبد الرحمان الكواكبي تقرت تم اختيارها بطريقة قصدية كما اعتمدت الدراسة على نظرية الاستخدامات والاشباعات لتفسير مشكلة البحثوظهرت النتائج استخدام اليوتيوب في التحصيل الدراسي لتلاميذ الباكالوريا في كونه وسيلة لزيادة الاستيعاب والفهم ويفتح مجال المعرفة والحصول على معلومات جديدة وأكدت الدراسة أن مساعدة مقاطع الفيديو من اليوتيوب لتلاميذ تقدم معلومان أفضل من الدروس في القاعة أحيانا وهذا يعود إلى صعوبة الدروس وعدم فهمها وأكدت كذلك أن تلاميذ الباكالوريا الذين يتابعون مضامين قنوات اليوتيوب بنسبة عالية كانت في شعبة العلوم تجريبية.
The studyaims to investigate the impact of using YouTube on the academicachievement of high schoolstudents in the Baccalaureatelevel. The descriptive-analyticalmethodwasused to achieve the study objective. Data collection wasconductedthrough a questionnaire consisting of three main dimensions. The first dimension explored the habits and patterns of YouTube usage amongBaccalaureatestudents. The second dimension focused on the motivations and needsfulfilled by YouTube for thesestudents. The third dimension examined the satisfactions obtained by Baccalaureatestudentsfrom YouTube. The questionnaire wasdistributed to a 50% sample of 340 students in the final stage of Abdelrahman Al-KawakibiSecondarySchool in Touggourt, whichwasselectedpurposively. The studyrelied on the Uses and Gratifications theory to explain the researchproblem. The resultsrevealedthat YouTube usage influenced the academicachievement of Baccalaureatestudents by enhancingtheircomprehension and understanding, providingaccess to new knowledge, and obtainingbetter information compared to classroomlessons in some cases. The studyalsoconfirmedthatBaccalaureatestudentswhofollowed YouTube channelsextensivelyweremainlyfrom the experimental science track.
Description: التخصص: اتصال جماهيري ووسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33635
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
belkheir-romaissa.pdf1,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.