Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33781
Title: علاقة الإجهاد الانفعالي بأعراض اضطراب سوء المزاج لدى طلبة الجامعة
Authors: بلحسيني, وردة
بن عايشوش, أميمة
Keywords: الإجهاد الانفعالي
أعراض إضطراب سوء المزاج
طلبة الجامعة
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين الإجهاد الانفعالي وأعراض اضطراب سوء المزاج لدى عينة من طلبة جامعة قاصدي مرباح ورقلة، وللقيام بالدراسة الحالية تم الاعتماد على المنهج الوصفي الإرتباطي باعتباره المنهج الملائم لهذه الدراسة. وأجريت الدراسة على عدد من المشاركين المختارين بطريقة العينة الميسرة والذي قدر عددهم بـ 166 فرداً (82) إناثاً، (84) ذكوراً، والتي تراوحت أعمارهم بين (18-47 سنة). تم جمع البيانات باستخدام أدوات وهي: مقياس الإجهاد الانفعالي من إعداد الباحثة الحالية في هذه الدراسة، وتبني مقياس اضطراب المزاج للحريري (2009) وتعديله وحساب خصائصه السيكومترية، وبعد التحقق من الخصائص السيكومترية تم تطبيقه على عينة الدراسة بشكل فردي. وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام النظام الإحصائي SPSS النسخة (20) تم التوصل إلى النتائج التالية: توجد علاقة طردية قوية بين الإجهاد الانفعالي وأعراض اضطراب سوء المزاج لدى عينة من طلبة جامعة قاصدي مرباح ورقلة. توجد فروق في أعراض اضطراب سوء المزاج حسب متغير الجنس لدى عينة الدراسة ولصالح الإناث. عدم وجود فروق في أعراض اضطراب سوء المزاج حسب متغير السن لدى عينة الدراسة. عدم وجود فروق في أعراض اضطراب سوء المزاج حسب متغير المستوى الدراسي لدى عينة الدراسة. وفي الأخير تم تفسير ومناقشة هذه النتائج وفق الدراسات السابقة والايطار النظري للدراسة وتبقى هذه النتائج محدودة بمنهجها وعينتها ومقاييسها. The present study aims to unraffle the relationship between emotional stress and the symptoms of Dysthymia in a sample of WWR students, and for the present study the descriptive associative approach was used as the appropriate one for this study. The study was conducted on a number of participants selected by facilitative sampling, estimated to be 166 (82) females and 84 males, aged 18-47 years. The data were collected using tools: the Emotional Stress Scale by the current researcher in this study; the Temperature Disorder Scale (2009) was adapted, modified and calculated for psychometric properties; and after verification of psychometric properties was applied to the individual study sample.
The present study aims to unraffle the relationship between emotional stress and the symptoms of Dysthymia in a sample of WWR students, and for the present study the descriptive associative approach was used as the appropriate one for this study. The study was conducted on a number of participants selected by facilitative sampling, estimated to be 166 (82) females and 84 males, aged 18-47 years. The data were collected using tools: the Emotional Stress Scale by the current researcher in this study; the Temperature Disorder Scale (2009) was adapted, modified and calculated for psychometric properties; and after verification of psychometric properties was applied to the individual study sample.
Description: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33781
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benaichouche oumaima2,7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.