Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33888
Title: مستوى العبء المعرفي في مادة الرياضيات لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي ذوي اضطراب قلة الإنتباه المصحوب بفرط النشاط بمدينةتقرت
Authors: زكورمحمد, مفيدة
باسو, إكتمال
Keywords: اضطراب قلة الانتباه المصحوب بفرط النشاط
العبء المعرفي مادة الرياضيات
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية للكشف عن مستوى العبء المعرفي في مادة الرياضيات لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي ذوي اضطراب قلة الانتباه المصحوب بفرط النشاط بمدينة تقرت، البالغ عددهم 50 تلميذا وتلميذة، باستخدام المنهج الوصفي الاستكشافيالفارقي، كما اعتمدت الدراسة في جمع البيانات على أداتين: مقياس لتحديد ذوي اضطراب قلة الانتباه المصحوب بفرط النشاط الدليل الأمريكي للتشخيص والإحصاء للاضطرابات النفسية والعقلية رقم 5DSM مقياس العبء المعرفي لتكريتي وجنار أحمد 2013 تمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام عدد من الأساليب الإحصائية. المتوسط الحسابي،الانحراف المعياري، معامل الارتباط بيرسون، اختبار(ت)، برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية نسخة 20 spss خلصت نتائج الدراسة إلىمايلي: - مستوى العبء المعرفي في مادة الرياضيات لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي ذوي اضطراب قلة الانتباه المصحوب بفرط النشاط مرتفع. - درجة ترتيب أبعاد العبء المعرفي علا نحو التالي: • البعد المعرفي الخارجي قدرت ب 5.78 • البعد المعرفي وثيق الصلة قدرت ب 4.96 • البعد المعرفي الداخلي قدرت ب 3.62 - عدم وجود فروق في مستوى العبء المعرفي في مادة الرياضيات لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي ذوي اضطراب قلة الانتباه المصحوب بفرط النشاط تعزى للجنس (ذكور/إناث). - عدم وجود فروق في أبعاد العبء المعرفي(البعد المعرفي الداخلي، البعد المعرفي الخارجي، البعد المعرفي وثيق الصلة)، في مادة الرياضيات لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي ذوي اضطراب قلةالانتباه المصحوب بفرط النشاطتعزى للجنس (ذكور/إناث).
The current study focused on children with attention deficit disorder accompanied by hyperactivity, and the level of cognitive burden in mathematics, as this study relied on the descriptive approach. 50 male and female students. The study also relied on collecting data on the first two tools to determine the number of students with attention deficit hyperactivity disorder, and the second to measure the level of cognitive load in mathematics. 1.scale for ADHD symptoms ands tactical manual of mental disorders no05 Titrate &jannarahmedcongnitive burden scale 2013 statistical processing was carried out using a number of the follouing statistical methode: arithmetic mean ,standard deviation ,pearson correlation co efficient, test(s). The statistical treatment was carried out using the statistical package for social sciences program version 20 The results of the study concluded the following: - The level of cognitive load in mathematics among the fourth year primary students with attention deficit disorder accompanied by hyperactivity is high. The degree of arranging the cognitive load dimensions as follows: • The external cognitive dimension was estimated at 5.78 • The cognitive dimension is closely related, estimated at 4.96 • The internal cognitive dimension was estimated at 3.62 - There are no differences in the level of cognitive load in mathematics among the fourth year primary students with attention deficit disorder accompanied by hyperactivity due to gender (male/female). - There are no differences in the dimensions of cognitive load (the internal cognitive dimension, the external cognitive dimension, and the closely related cognitive dimension) in mathematics for the fourth year primary students with attention deficit disorder accompanied by hyperactivity due to gender (male/female). The study indicated prospects for researching the preparation of educational designs according to the theory of cognitive load commensurate with cognitive structures and their mental abilities, as well as building and explaining strategies aimed at helping teachers and psychologists able to diagnose the problems of attention deficit hyperactivity disorder, and treat them or mitigate their manifestations in primary schools in the hope of obtaining Educational outputs for the advancement of the country.
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33888
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bassou-iktimelpdf2,66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.