Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34149
Title: دور أخلاقيات الأعمال في خلق الميزة التنافسية دراسة حالة مؤسسة مطاحن الواحات- تقرت-
Authors: بالحبيب,محسن
قريونة, رضا
Keywords: أخلاقيات الأعمال
ميزة تنافسية
تكلفة
تميز
جودة
تطوير
صدق و امانة
نزاهة واخلاق
استقلاليةو استقامة
business ethics
competitive advantage
cost
differentiation
quality
development
honesty and integrity
fairness and ethics
independence and uprightness
Issue Date: 18-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف على ما مدى تبني مؤسسة مطاحن الواحات لمفهوم أخلاقيات الأعمال، معرفة دور اخلاقيات العمل في خلق الميزة التنافسية. حيث تم استخدام أداة الاستبيان على عينة من مؤسسة مطاحن الواحات بتقرت، متمثلة في 114 عامل بالمؤسسة وقد تم توزيع 35استبيان واسترجاع 30 استبيان، وتم تحليل البيانات الواردة في الاستبيانات عن طريق استخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية؛ وفي نهاية الدراسة تم تقديم مجموعة من النتائج والتوصيات التي نرى انها ضرورية لخلق مستوى عالي من اخلاقيات الأعمال والميزة التنافسية، كذلك في مؤسسة مطاحن الواحات بتقرت منها: وجود علاقة بين ممارسة اخلاقيات الأعمال والميزة التنافسية؛ يسعى العمال في خلق ميزة تنافسية من خلال اخلاقهم في العمل؛
This study aims to investigate the extent to which the El Wahat Mills institution adopts the concept of business ethics and to understand the role of ethical behavior in creating a competitive advantage. The questionnaire tool was used on a sample of 114 employees from El Wahat Mills in Touggourt, with 35 questionnaires distributed and 30 returned. The data collected from the questionnaires were analyzed using the statistical package for social sciences (SPSS), relying on means, standard deviations, and other statistical measures. At the end of the study, a set of results and recommendations were presented that are necessary to create a high level of business ethics and a competitive advantage, including the following for El Wahat Mills in Touggourt: - There is a relationship between practicing business ethics and a competitive advantage. - Employees strive to create a competitive advantage through their ethics at work.
Description: ادارة الاعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34149
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Karyouna Ridha.pdf1,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.