Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34301
Title: تأثير الفواصل الإشهارية على مشاهدي البرامج الإخبارية ـ دراسة ميدانية لعينة من جمهور مشاهدي برنامج 90دقيقة أخبار لقناة النهار
Authors: صانع, رابح
غربي, إسراء
قاق, إكرام
Keywords: التأثير
الإشهار
البرامج التلفزيونية
البرامج الإخبارية
الجمهور
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تناولنا من خلال دراستنا " تأثير الفواصل الإشهارية على مشاهدي البرامج الإخبارية " و التي ركزنا فيها على مجموعة من طلبة قسم علوم الإعلام و الاتصال تخصص سمعي بصري ، الذين يشاهدون برنامج " 90 دقيقة أخبار لقناة النهار " حيث قمنا بطرح التساؤل العام : ما هي التأثيرات التي تحدثها الفواصل الإشهارية على جمهور مشاهدين برنامج 90 دقيقة أخبارلقناة النهار؟ و بعد تحديد موضوع الدراسة تطرقنا إلى الإجراءات المنهجية حيث استخدمنا في دراستنا المنهج الوصفي ، و هذا لأنه الأسلوب الملائم لدراستنا ، كما اعتمدنا في جمع البيانات و المعلومات على استمارة الاستبيان و اعتمدنا أيضا على عينة قصدية و قد بلغ عددها 60 مفردة ، و بعد عملية جمع المعلومات و البيانات و عرضها و تحليلها توصلنا إلى مجموعة من النتائج أهمها : ـ بينت لنا الدراسة الميدانية أن أغلب المبحوثين لا يجعلهم الفاصل الإشهاري الذي يتخلل برنامج 90 دقيقة أخبار لقناة النهار ينفرون من مشاهدة البرنامج كاملا . ـ نستنتج أن أغلب المبحوثين نادرا ما تؤثر الفواصل الإشهارية في برنامج 90 دقيقة أخبار لقناة النهار على مدى متابعتهم و فهمهم للأخبار .
Through our study, we dealt with "The Impact of Advertising Intervals on News Program Viewers", in which we focused on a group of students of the Department of Media and Communication Sciences with an audiovisual specialization, who watch the program "90 Minutes News for Al-Nahar Channel", where we posed the general question:What are the effects of advertising breaks on the viewers of the 90 minutes news program of Al-Nahar channel? After determining the subject of the study, we touched on the methodological procedures, where we used in our study the descriptive approach, and this is because it is the appropriate method for our study, and we also relied on collecting data and information on the questionnaire form and we also relied on an intentional sample, which numbered 60 single, and after the process of collecting information and data, presenting and analyzing them, we reached a set of results, the most important of which are: The field study showed us that most of the respondents do not make them the advertising interval that punctuates the 90-minute news program for Al-Nahar channel averse to watching the full program. We conclude that most respondents rarely affect the advertising breaks in the 90-minute news program of Al-Nahar channel on the extent of their follow-up and understanding of the news.
Description: تخصص اتصال جماهيري و الوسائط
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34301
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gharbi-israa.pdf696,18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.