Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34551
Title: واقع الترويج للخدمات الفندقية بولاية ورقلة دراسة مقارنة بين فندق ليناتال بالاس وفندق المهري
Authors: حفيان, عبد الوهاب
بن عامر, شيماء
مخلوفي, أسماء
Keywords: الترويج الفندقي
خدمات الفندقية
رضا الزبون
فندق ليناتال بلاص
فندق المهري
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تعد وسائل الإعلام والاتصال المختلفة من أهم العناصر الفعالة المساهمة في عملية الترويج بصفة عامة والترويج للخدمات الفندقية بصفة خاصة. هدفت هذه الدراسة إلى معرفة واقع الترويج للخدمات الفندقية بولاية ورقلة وتقييم الزبائن لهذه الخدمات يتكون مجتمع الدراسة من فندقين “فندق ليناتال بالاس وفندق المهري " ولتحقيق هذا الهدف اعتمد الباحث على الأسلوب الوصفي والتحليلي والمنهج المقارن لملائمته لطبيعة الدراسة بحيث تم تصميم دليل مقابلة (مجموعة أسئلة ) موجهة للقائمين بالترويج في البيئة الفندقية لمعرفة أساليب و دور وسائل الإعلام والاتصال في الترويج لخدمات كل من فندق ليناتال بالاس و فندق المهري ، وإعداد استمارة الاستبيان كأداة لجمع البيانات ثم توزيع مئة استبانة على زبائن كل من فندق ليناتال بالاس وفندق المهري لمعرفة تقييمهم للخدمات المتوفرة ، التي يقدمها كل من فندق ليناتال بالاس وفندق المهري بلغ عدد الاستبيانات الصالحة تسعة وتسعون استبيان صالح للتحليل و استخدام الباحث للأسلوب الإحصائيSPSS في معالجة البيانات. توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج المقارنة بين الفندقين من أبرزها، تتميز الخدمات المروج لها بمختلف الأساليب ووسائل الإعلام و الاتصال من قبل فندق ليناتال بلاس بولاية ورقلة بالجودة العالية بحيث يولي الفندق اهتمام بأساليب ووسائل الترويج لخدماته، أن تقييم الزبائن للخدمة يعتمد على جودتها وهذه توقعات تختلف من زبون إلى آخر، بخلاف مستوى المتوسط للخدمات التي يقدمها فندق المهري نتيجة مجموعة من العوامل.
The media and communication are among the most important elements contributing to the promotion process in general and the promotion of hotel services in particular. This study aimed to learn about the reality of the promotion of hotel services with the mandate, barrier and customer evaluation of these services. The study community consists two hotels, "LYNATEL PALACE and El Mehri" To achieve the study goals, the researcher relied on a descriptive and analytical method and a comparative approach to its suitability to the nature of the study, so that he then designed a corresponding manual (Questions Groups) For hotel promoters to learn about the media's methods and role in promoting the services of the LYNATEL PALACE and Al Mehri Hotels and prepare the questionnaire as a data collection tool and then distribute one hundred questionnaires to customers both the LYNATEL PALACE Hotel and the MEHRI Hotel for their assessment of the services provided, The number of valid questionnaires provided by LYNATEL PALACE and MEHRI Hotel was ninety-nine. The study found a series of comparative results between the two hotels, most notably "The services promoted are characterized by various methods, media and communication by the LYNATEL PALCE Hotel, State and high quality, so that the hotel pays attention to the methods and means of promoting its services. Customers' assessment of the service depends on its quality. These expectations vary from customer to customer other than the average level of services provided by MEHRI Hotel as a result of a variety of factors.
Description: اتصال جماهيري ووسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34551
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mekhloufi-asma.pdf22,76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.