Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34554
Title: دور تكنولوجيا الاتصال الحديثة –الرقمنة- في تطوير الطلبة
Authors: قندوز, عبد القادر
مزاري, أنور
خليف, أحمد
Keywords: دور تكنولوجيا الاتصال الحديثة
الرقمنة، تطوير الطلبة
إعلام واتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معالجة موضوع دور تكنولوجيا الاتصال الحديثة –الرقمنة- في تطوير الطلبة(دراسة وصفية على طلبة إعلام واتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة)، حيث تم أجراء الدراسة الميدانية على طلبة بجامعة ورقلة، حيث تمثل مجتمع الدراسة في (50) طالب وطالبة، حيث تم اختيارها عشوائيا، وقد تم الاعتماد في دراستنا على المنهج الوصفي في عملية تحليل وتفريغ البيانات من خلال تحليل الكيفي لبنود الاستبيان، حيث خلصت نتائج الاستبيان للإجابة على تساؤلات التالية: 1. كيف تؤثر تكنولوجيا الاتصال الحديثة (الرقمنة) على المناهج التعليمية؟ 2. ماهي أهم الوسائل التي تستخدمها تكنولوجيا الاتصال الحديثة (الرقمنة) في تطوير وتفعيل عملية التعليم بالجامعة؟ 3. ماهي أهم المعيقات التي تعترض تكنولوجيا الاتصال الحديثة (الرقمنة) في تطوير العملية التعليمية بالجامعة؟ وللاجابة على الأسئلة تم التوصل الى النتائج التالية: تؤثر تكنولوجيا الاتصال الحديثة (الرقمنة) على المناهج التعليمية لطلبة الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة؟ هناك وسائل (سمعية/بصرية/سمعية بصرية) التي تستخدمها تكنولوجيا الاتصال الحديثة (الرقمنة) في تطوير وتفعيل عملية التعليم لدى طلبة الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة ؟ هناك المعيقات تعترض تكنولوجيا الاتصال الحديثة (الرقمنة) في تطوير العملية التعليمية لطلبة الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة؟ وفي الأخير حاولنا الخروج بعدد من المقترحات وخاتمة لموضوع دراستنا.
This study aimed to address the subject of the role of modern communication technology- the digitization- in the development of students (a descriptive study on students of media and communication at the University of Qassedi Merbah and Ouargla), where the field study was conducted on students at the University of Ouargla, where the study community represents (50) students, Where it was randomly chosen, and our study was relied on on the descriptive approach in the process of analyzing and emptying data through the qualification of the questionnaire provisions, where the results of the questionnaire were concluded to answer the following questions: 1. How does modern communication technology (digitization) affect educational curricula? 2. What are the most important means that modern communication technology (digitization) uses in developing and activating the education process at the university? 3. What are the most important obstacles facing modern communication technology (digitization) in developing the educational process at the university? To answer the questions, the following results were reached: Modern communication technology (digitization) affects the educational curricula of media and communication students at the University of Qassedi Merbah and Ouargla? There are (auditory/visual/auditory) means that modern communication technology (digitization) uses in developing and activating the education process among media and communication students at Qassedi Merbah and Ouargla University? There are obstacles that intercepted modern communication technology (digitization) in developing the educational process for media and communication students at the University of Qassedi Merbah and Ouargla? Finally, we tried to come up with a number of proposals and a conclusion of the subject of our studies.
Description: اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34554
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khlife-ahmed.pdf1,7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.