Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34614
Title: علاقة أسلـوب التعليـم ببـطء التعلّـم لدى التلاميـذ العاديّين في مرحلة التعليم المتوسّط بمدينة تقرت -مادّة الرياضيّات نموذجا -
Authors: بوشلالق, نادية
بن محمّد السعيد شيخة, محمّد الأبشر
Issue Date: 2023
Publisher: جامعـة قـاصدي مربـاح ورقـلة
Abstract: يهدف الطالب الباحث من خلال هذه الدراسة الموسومة بـِ "علاقة أسلـوب التعليـم ببـطء التعلّـم لدى التّلاميـذ العاديّين في مرحلة التعليم المتوسّط بمدينة تقرت -مادّة الرياضيّات نموذجا-"، أساسا إلى التعمق في دراسة كلّ من "أسلوب التعليم" و"بطء التعلّم" لدى عينّة البحث في مادّة الرياضيّات، والبحث في العلاقة الممكنة بين المتغيّرين، ثمّ البحث في إمكانيّة عزو الفروق إن وجدت في أساليب التعليم والنسب الصفيّة لبطء التعلّم، إلى جنس الأستاذ. وفي ذلك اعتَمد على المنهج الوصفي، الذي يمكّن من تحليل الوقائع كما هي على حالتها الموضوعيّة والمعتادة، وبالتالي معرفة العلاقات والفروق كما هي بين المتغيّرات قيد الدراسة، فاختار كلّ أفراد الدراسة عن طريق الحصر الشامل الذي مسَّ (94) صفّا دراسيّا، يتوزّعون على (28) متوسّطة، وهي جميع متوسّطات مدينة "تقرت" التي تتضمّن أقسام الصفّ الرابع متوسّط، وهم المُقْبِلون في نهاية الموسم المدرسيّ على اجتياز امتحانات شهادة التعليم المتوسّط، وتمّ توظيف استبيان مكوّن من سبعة زمر، كلّ زمرة تعبّر عن أسلوب واحد من الأساليب الحديثة للتعليم، وقوام كلّ منها (10) بنود، ليتضمّن الاستبيان مجملا (70) بندا، وُزِّعت على جميع الأساتذة ممّن تتوفّر فيهم الشروط، وتمّ التعامل بجدّية معها جميعا، كما تمّت الاستعانة بالكشوف العامّة لنقاط التلاميذ في مادّة الرياضيّات، من أجل التعرّف على التلاميذ بطيئي التعلّم دون غيرهم، وحساب النسب الصفّيّة لبطء التعلّم. ولقياس مدى صدق فرضيّات الدراسة إحصائيّا، استُخدم في هذه الدراسة (06) أساليب إحصائية وهي:أ- المنوال. ب- معامل الارتباط "سبيرمان". جـ- معامل الارتباط "كاندال". د- معامل الارتباط "بيرسون". ه- تحليل التباين أحادي الاتّجاه "ANOVA". و- اختبار دلالة الفروق "ت" للعالم الباحث "ستودنت". وتمّت المعالجة الآلية عن طريق (SPSS.20)، بغية التوصّل إلى نتائج ذات دلالة احصائيّة، حيث الدقّة وإمكانيّة التنبؤ المعلّل، وبذلك أفضت الدراسة في الأخير إلى أنّه: - لاتوجدعلاقة ذات دلالة إحصائيّة بين نوع أسلوب التعليم وبطء التعلّم في مادة الرياضيّات لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسّط. - توجد فروق ذات دلالة إحصائيّة في نوع أسلوب التّعليم المستخدم في مادّة الرياضيّات لدى أقسام السنة الرابعة متوسّط تعزى إلى جنس الأستاذ. - لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائيّة في النسب الصفّيّة لبطء التعلّم في مادّة الرياضيّات للسنة الرابعة متوسّط تعزى إلى جنس الأستاذ. وهي نتائج يُدلى بها لتُوظّف في مجال ترشيد "أساليب التعليم" نحو مواجهة مشكلة البطء التعليمي، وتضعيف نسبتها الصفّيّة نحو القضاء على عيوب المشكلة وسلبياتها، للوصول إلى أرقى درجات التحصيل والإدراك الصفّيّ، وبلوغ العملية التعليميّة–التعلّميّة أقصى درجات المردوديّة الممكنة.
In this study, entitled “The Relation Between Teaching styles and Slow Learning for Middle School Stage normal students at Touggourt Province"case Stady of Mathematics”, the researcher aims to investigate teaching methods and Mathematics slow learning at the research sample and to examine the possible relationship between the two variables, And then examines the possibility of attributing the differences, if any, inteaching styles and class ratios of slow learning to the sex of the professor. For this purpose,the researcher relied on the descriptive approach, which enables the analysis of the facts as they are in their objective and usual state, and thus finding the relations and differences as they are between the variables under study. The members of the study have been chosen through an exhaustive inventory that covered (94) fourth grade classes students; divided between the (28) existing middle schools in Touggourt province. A questionnaire consisting of seven groups is used representing the modern teaching styles, each with (10) items, so that the questionnaire will contain (70) items. It was distributed to all professors who satisfy the required conditions, and treated as seriously as possible. In addition, it was relied on the mathematics’ grade transcripts of pupils in order to identify slow learner pupils from others, calculating classroom ratios for slow learning. In order to measure the statistical validity of the study’s hypothesis, (6) statistical methods were used: (a) the modulus, (b) the Sperman correlation coefficient, (c) the Kandel coefficient, (d) Pearson correlation coefficient, (e)one-way "ANOVA", (f) T- test for the difference significance of the scientist researcher "Student". To achieve statistically significant results, automatic treatment of the data was conducted using (SPSS.20), where the accuracyand predictability. The study concluded that: - There is no statistically significant relationship between the type of teaching method and slow learning in mathematics among fourth year students. - There are differences of statistical significance in the type of teaching method used in mathematics in the fourth year average sections attributed to the gender of the professor. - There were no statistically significant differences in grade ratios of slow learning in mathematics for the fourth year due to the gender of the professor. This results are to be used to rationalize learning styles in the direction of confronting the problem of slow learning and reduce its grade rate with a view to eliminate its negatives to achieve the highest class perfection andto reach to the highest grade success rate for the teaching-learning process .
Description: العلوم في علم التدريس
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34614
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mohammed_Abchar_Doctorat.pdf2,49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.