Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34643
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorزكور, مفيدة-
dc.contributor.authorنيلي, نورة-
dc.contributor.authorغزيز, نرجس-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34643-
dc.descriptionعلم النفس التربويen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن درجة التمثيل المعرفي للمعلومات لإستراتيجية التدريس القائمة على نظرية الذكاءات المتعددة لدى أساتذة التعليم المتوسط، كما طبقت الدراسة على عينة من أساتذة التعليم المتوسط ببعض متوسطات مدينة تقرت البالغ عددهم (203)أستاذوأستاذةباستخدام المنهج الوصفي الإستكشافيالفارقي. كما إعتمدت الدراسة على اختبار لجمع البيانات وهو " اختبار التمثيل المعرفي للمعلومات لإستراتيجية التدريس القائمة على نظرية الذكاءات المتعددة "صمم من طرف الطالبتان. وتمت معالجة الإحصائية باستخدام الأساليب الإحصائية : • المتوسط الحسابي • الإنحراف المعياري • اختبار (ت) (t. test) • اختبار (levene) • تحليل التباين الأحادي One Wa Aniva • اختبار توكي خلصت نتائج الدراسة إلى ما يلي: 1ـ درجة التمثيل المعرفي لإستراتيجية التدريس القائمة على نظرية الذكاءات المتعددة لدى أساتذة التعليم المتوسط منخفض. 2ـ توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التمثيل المعرفي لإستراتيجية التدريس القائمة على نظرية الذكاءات المتعددة لدى عينة الدراسة باختلاف طبيعة التكوين . 3 ـ توجدفروق ذات دلالة إحصائية في التمثيل المعرفي لإستراتيجية التدريس القائمة على نظرية الذكاءات المتعددة لدى عينة الدراسة باختلاف مادة التدريس . 4ـ لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في التمثيل المعرفي للمعلومات لإستراتيجية التدريس القائمة على نظرية الذكاءات المتعددة باختلاف الأقدمية.en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to explore the level of cognitive representation of information for teaching strategies based on the theory of multiple intelligences among middle school teachers. The study was conducted on a sample of middle school teachers from various schools in the city of Touggourt، totaling 203 male and female teachers، using the exploratory descriptive method. The study relied on a data collection test called "Cognitive Representation of Information Test for Teaching Strategies Based on the Theory of Multiple Intelligences، " designed by the two students. The statistical methods used in the study included the mean، standard deviation، t-test، Levene's test، one-way analysis of variance (ANOVA)، and Tukey's test The results of the study can be summarized as follows: The level of cognitive representation of information for teaching strategies based on the theory of multiple intelligences among middle school teachers is low. There are statistically significant differences in the cognitive representation of information for teaching strategies based on the theory of multiple intelligences among the study sample based on the nature of their training. There are statistically significant differences in the cognitive representation of information for teaching strategies based on the theory of multiple intelligences among the study sample based on the subject being taught. There are no statistically significant differences in the cognitive representation of information for teaching strateg-
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالتمثيل المعرفي للمعلوماتen_US
dc.subjectإستراتيجية التدريس القائمة على نظرية الذكاءات المتعددةen_US
dc.subjectأساتذة التعليم المتوسطen_US
dc.titleدرجة التمثيل المعرفي للمعلومات لإستراتيجية التدريس القائمة على نظرية الذكاءات المتعددة لدى أساتذة التعليم المتوسط بمدينة تقرتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nili-noura..pdf2,65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.