Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34766
Title: دور الأنشطة اللغويّة في تنمية كفاية المتعلّم اللغويّة ـــــ كتاب نشاطات اللغة العربيّة للسنة الثالثة ابتدائيّ أنموذجا ـــــ
Authors: لحســـن, دحـــو
مسعودة, صقر
Keywords: الأنشطة اللغوية
الكفاية اللغوية
المتعلم
كتاب الأنشطة المدرسيّ
activités linguistiques
compétence linguistique
apprenant
manuel d'activités
language activities
language adequacy
learner
school activity book
Issue Date: 2023
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: تتغيّا هذه الدراسة الوقوف على دور الأنشطة اللغوية في تنمية كفاية المتعلّم اللغوية متّخذة من كتاب نشاطات اللغة العربية للسنة الثالثة من الطور الابتدائيّ سندا تربويّا وتعليميّا. ولمّا كانت عملية التحصيل اللغويّ لا تتم إلا بتحقيق التوازن بين الأنشطة اللغوية المتنوّعة في بناء كفاية المتعلّم اللغويّة، فقد عُنيت الدراسة ببيان الوضعيات المشكلة في الكتاب وما تقتضيه من ممارسات لغويّة فعليّة تكفل للمتعلّم في هذه المرحلة القدرة على استثمارها في معالجة ما يواجهه من مشكلات، وتضمن له تحسين أدائه اللغويّ.
Cette étude vise à identifier le rôle des activités linguistiques dans le développement de la compétence linguistique de l'apprenant, en prenant le livre d'activités de langue arabe pour la troisième année du cycle primaire comme support pédagogique. Et puisque le processus de réalisation linguistique ne se fait qu'en réalisant un équilibre entre les différentes activités langagières dans la construction de la compétence linguistique de l'apprenant, l'étude s'est attachée à expliquer les situations-problèmes du livre et ce qu'elles exigent des pratiques linguistiques réelles qui garantissent à l'apprenant à ce stade la capacité de les investir dans la résolution des problèmes auxquels il est confronté, il a amélioré ses performances langagières.
This study aims to identify the role of language activities in the development of the learner's linguistic competence, using the book of Arabic language activities for the third year of the primary stage as an educational and educational support. Since the process of language acquisition is carried out only by achieving a balance between the various language activities in building the learner's linguistic competence, the study was concerned with showing the problem situations in the book and the actual language practices required to ensure the learner at this stage the ability to invest in addressing the problems he faces, and ensure him to improve his linguistic performance.
Description: التخصص: اللسانيات التطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34766
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
صقر مسعودة.pdf1,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.