Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34803
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorخلادي, يمينة-
dc.contributor.authorبن شتيوي, صفوان-
dc.date.accessioned2023-10-19T09:59:45Z-
dc.date.available2023-10-19T09:59:45Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34803-
dc.descriptionعلم النفس التربويen_US
dc.description.abstractأعدت الدراسة الحالية بهدف التعرف على المساندةالاجتماعيةفيجماعةالرفاقوعلاقتهابالتوافقالدراسي لدىتلاميذالمرحلة الثانوية، بحثا عن مستويات المساندة الاجتماعية في جماعة الرفاق، ومستوى التوافق الدراسي، وأهم بعدي تمثيلا فيهما، كما درست الفروق في المتغيرين في ظل مغير: الجنس، التخصص الدراسي، المستوى الدراسي، مدينة الإقامة، الإجازة، والإعادة؛ وقد أجريت الدراسة على عينة قدرها (347) تلميذا من مستويي الأولى والثانية ثانوي موزعين على (9) ثانوية بينمدنيتي ورقلة وحاسي مسعود، معتمدين في ذلك على المنهج الوصفي، وأداتين، الأولى لقياس المساندة الاجتماعية في جماعة الرفاق، أما الأداة الثانية فهي أداة التوافق الدراسي، وذلك بعد التأكد من الخصائص السيكومترية للأداتين؛ وبعد معالجة البينات المجمعة، تم التوصل إلى النتائج التالية:  يوجد مستوى مرتفع من المساندة الاجتماعية في جماعة الرفاق، مع تحقيق البعد المعرفي أعلى تمثيل فيه.  يوجد مستوى مرتفع من التوافق الدراسي لدى تلاميذ عينة الدراسة، ويعد بعد الاجتهاد الأعلى تمثلا فيه.  توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين المساندة الاجتماعية في جماعة الرفاق والتوافق الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوي.  توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من مستوى المساندة الاجتماعية في جماعة الرفاقومستوى التوافق الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وفقا لمتغير الجنس.  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من مستوى المساندة الاجتماعية في جماعة الرفاقومستوى التوافق الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وفقا لمتغيرالتخصصالدراسي (علمي- أدبي).  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من مستوى المساندة الاجتماعية في جماعة الرفاقومستوى التوافق الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وفقا لمتغيرالمستوىالدراسي (أولى – ثانيةثانوي).  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من مستوى المساندة الاجتماعية في جماعة الرفاقومستوى التوافق الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وفقا لمتغيرمدينةالإقامة (ورقلةحاسيمسعود).  توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من مستوى المساندة الاجتماعية في جماعة الرفاقومستوى التوافق الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وفقا لمتغيرالإجازة (مجازين - غير مجازين).  توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من مستوى المساندة الاجتماعية في جماعة الرفاقومستوى التوافق الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وفقا لمتغيرالإعادة (معيدين – غير معيدين). كما نوقشت نتائج الدراسة في ظل الإطار النظري والدراسات السابقة، وقدمت في نهايتها مجموعة من المقترحات إثراء للبحث العلمي.en_US
dc.description.abstractThis study was prepared with the aim of identifying the relationship between social support in the peer group and school adjustment among secondary school pupils. In search of levels of social, support in the peer group, the level of school adjustment, and the two most important dimensions representation to them. As well as the differences between the two variables under a change: gender, schoolingspecialty, level of schooling, residence city, reward, and double. The study was conducted on a sample of (347) students from the first and second year, distributed into 9 secondary schools between the cities of Ouargla and Hassi Messaoud. Relying in this on the descriptive approach, and two tools, the first for measuring social support in the peer group. The second measuring school adjustment, after confirming the psychometric properties of the two tools;and after processing the collected evidence, the hypo. So that the results were analyzed, which reached the following:  There’s a high level of social support in the peer group among the pupils of secondary-school.  There’s also a high level of school adjustment among the pupils of secondary-school.  There’s a positive relationship between the social support in the peer group and school adjustment for the members of this sample.  There are statistically significant differences in both levels of social support in the peer group and school adjustment among secondary school students, according to the gender variable.  There are no statistically significant differences in both levels of social support in the peer group and school adjustment among secondary school students, according to the academic specialty variable (scientific - literary).  There are no statistically significant differences in both levels of social support in the peer group and school adjustment among secondary school students, according to level of schoolingvariable(first - second).  There are no statistically significant differences in both levels of social support in the peer group and school adjustment among secondary school students, according to the residence city variable (Ouargla - Hassi Messaoud).  There are statistically significant differences in both levels of social support in the peer group and school adjustment among secondary school students, according to the reward variable (rewarded – non rewarded).  There are statistically significant differences in both levels of social support in the peer group and school adjustment among secondary school students, according to the repetition variable (repeating - non-repeating). The results was discussed in light of the theoretical framework and previous studies, and at its end a set of proposals to enrich scientific research were presented.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعـة قـاصدي مربـاح ورقـلةen_US
dc.subjectالمساندة الاجتماعيةen_US
dc.subjectجماعة الرفاقen_US
dc.subjectالتوافق الدراسيen_US
dc.subjectsocial supporten_US
dc.subjectpeer groupen_US
dc.subjectschool adjustmenten_US
dc.titleالمساندة الاجتماعية في جماعة الرفاق وعلاقتها بالتوافق الدراسي دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي بمدينتي ورقلة وحاسي مسعودen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Benchtiwi-Safowanne-Doctorat.pdf2,82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.