Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34865
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorحمايمي, محرز-
dc.contributor.authorرباني, عمارة-
dc.contributor.authorجوادي, موسى-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34865-
dc.descriptionالتخصص: اتصال جماهيري والوسائط الجديدةen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة إلى الكشف عن استخدامات أساتذة التعليم الثانوي لتكنولوجيا الإعلام والاتصال في العملية التعليمية والإشباعات المحققة منها وذلك بتطبيقها على (ثانوية المجاهد خوازم الطاهر) بدائرة البياضة ولاية الوادي لتعرف على التكنولوجيات التي يستخدمها أساتذة التعليم الثانوي وما هي الإضافات التي تحققها في العملية التعليمية، وانطلقت دراستنا من التساؤل التالي: ماهي عادات وأنماط استخدام أساتذة التعليم الثانوي لتكنولوجيا الإعلام والاتصال في العملية التعليمية وماهي الإشباعات المحققة منها؟ ويندرج تحت هذا التساؤل جملة من التساؤلات الفرعية وهي كالاتي: ما هي التكنولوجيا التي يستخدمها أساتذة التعليم الثانوي؟ ما هي دوافع استخدام أساتذة التعليم الثانوي لتكنولوجيا الإعلام والاتصال؟ ما هي عادات استخدام أساتذة التعليم الثانوي لتكنولوجيا الإعلام والاتصال؟ ما هي أثر استخدام هذه التكنولوجيا على العملية التعليمية؟ واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي وذلك من خلال إجراء مسح شامل لأساتذة الثانوي بثانوية خوازم الطاهر والذي كان عددهم 44 استاذ بغرض وصف الظاهرة المدروسة الوصول إلى نتائج ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على الاستبيان في جمع البيانات وخلصت الدراسة إلى نتائج نذكر منها: -إن جهاز العرض والحاسوب هما التكنولوجيا الأكثر استخداما من طرف الأساتذة في العملية التعليمية. -تكنولوجيا الإعلام والاتصال ترفع في جودة العملية التعليمية. -تكنولوجيا الاعلام والاتصال توفر الجهد والوقت في العملية التعليمية -إن تكنولوجيا الإعلام والاتصال تطور في العملية التعليمية وترغب التلاميذ في الدراسةen_US
dc.description.abstractThe studyaims to reveal the uses of information and communication technology by secondaryeducationteachers in the educational process and the satisfactions achievedfromit, by applyingit to (Al-MujahidKhawazem Al-Taher High School) in the Bayada district, Al-Wadi Province, to learn about the technologies used by secondaryeducationteachers and what are the additions theyachieve in the educational process. From the followingquestion: What are the habits and patterns of secondaryeducationteachersusing information and communication technology in the educational process, and what are the gratifications achievedfromit? This question includes a number of sub-questions, as follows: Whattechnology do high schoolteachersuse? What are the motives for the use of information and communication technology by secondaryeducationteachers? What are the habits used by secondaryeducationteachers for information and communication technology? Whatis the impact of usingthistechnology on the educationalprocess? This studyrelied on the descriptive analyticalapproach, by conducting a comprehensivesurvey of the secondaryteachers at Khwazem Al-Taher High School, whosenumberwas 44, in order to describe the studiedphenomenon and reachresults. The projector and the computer are the mostusedtechnology by teachers in the educational process. Information and communication technologyraises the quality of the educational process. Information and communication technologysaves effort and time in the educational process - Information and communication technologydevelops the educational process and studentswant to study.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectتكنولوجيا الإعلام والاتصالen_US
dc.subjectأساتذة التعليم الثانويen_US
dc.subjectالعملية التعليميةen_US
dc.titleاستخدامات أساتذة التعليم الثانوي لتكنولوجيا الإعلام والاتصال في العملية التعليمية والإشباعات المحققة منها - دراسة ميدانية: ثانوية خوازم الطاهر (البياضة - الواديen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rabbani-amara.pdf772,44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.