Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35232
Title: اتجاهات تلاميذ السنة الثالثة ثانوي نحو استخدام التعليم الالكتروني دراسة ميدانية ببعض ثانويات مدينة تقرت
Authors: خلادي, يمينة
خلادي, يمينة
غطاس, عبد الفتاح
جابوربي, لزهاري
Keywords: التعليم الالكتروني
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة اتجاهات تلاميذ السنة الثالثة ثانوي نحو استخدام التعليم الالكتروني بمدينة تقرت،ومعرفة فيما إذا كانت هناك فروق في اتجاهات التلاميذ تعزىلمتغيراتالجنس والشعبة، المنحدر السكاني. تم الاعتماد على المنهج الوصفي الاستكشافي بالأسلوب المقارن في جمع البيانات وذلك بالاعتماد على استبيان "حرب وفرانة" (2016)، بعد التأكد من خصائصهالسكومترية(الصدق والثبات) والتي أكدت صلاحية استخدامه في الدراسة الأساسية وقد طبق على عينة قوامها98تلميذوتلميذة من القسم النهائي والتي تم اختيارها بطريقة العينة العرضية.تمت معالجة بيانات الدراسة باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) النسخة 20 حيث تم التوصل الى النتائج التالية: - اتجاهات تلاميذ السنة الثالثة ثانوينحو استخدام التعليم الالكتروني سلبية - لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية في اتجاهات التلاميذ نحو استخدام التعليم الالكتروني تعزى لمتغير الجنس. - لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية في اتجاهات التلاميذ نحو استخدام التعليم الالكتروني تعزى لمتغير الشعبة. - توجد فروق ذات دلالة احصائية في اتجاهات التلاميذ نحو استخدام التعليم الالكتروني تعزى لمتغير المنحدر السكاني. نوقشت نتائج الدراسة في ضوء الجانب النظري والدراسات السابقة، وخلصت بتقديم بعض المقترحات الموجهة للعينة و للدارسين والمختصين.
This studyaims to know the attitudes of the thirdyearsecondarystudentstowards the use of e-learning in the city of Touggourt, and to find out whetherthere are differences in the students’ attitudes due to the variables of gender, division, and population slope. The descriptive exploratoryapproachwasrelied on in the comparative method in collecting data, based on the “Harb and Farana” questionnaire (2016), afterverifyingitsscometricproperties (veracity and stability), whichconfirmed the validity of its use in the basic study. It wasapplied to a sample of 98 male and femalestudentsfrom the final section. Whichwasselected by cross samplingmethod. The study data wasprocessedusing the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) version 20, where the followingresultswerereached: Attitudes of thirdyearsecondarystudentstowards the use of electroniceducation are negative - There are no statisticallysignificantdifferences in students' attitudes towardsusing e-learning due to the gender variable. - There are no statisticallysignificantdifferences in students' attitudes towardsusing e-learning due to the division variable. - There are statisticallysignificantdifferences in students' attitudes towardsusing e-learning due to the population slope variable. The results of the studywerediscussed in the light of the theoretical aspect and previousstudies, and concluded by presentingsome suggestions directed to the sample, scholars and specialists.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35232
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ghattas-abdelfettah.pdf445,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.