Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35258
Title: أثرالجهودالترويجية الحديثة فيتسويق الوجهة السياحية للجزائر دراسة حالة الديوان الوطني للسياحة للفترة 2015-2019
Authors: بن جروة, حكيم
ماضوي, عبد العزيز
Keywords: سياحة
تسويق سياحي
ترويج سياحي حديث
سياحة افتراضية
وجهة سياحية
الديوان الوطني للسياحة
وكالة سياحية
Tourism
Tourism Marketing
New tourism Promotion
Virtual Tourism
Tourism destination
Tourism National Office
Travel Agency
Issue Date: 2023
Publisher: جامعـة قـاصدي مربـاح ورقـلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف أثر الجهود الترويجية الحديثة التي يقوم بها الديوان الوطني للسياحة خلال الفترة 2015-2019 في تسويق الوجهة السياحية للجزائر، باعتباره الهيئة الرسمية المكلفة بهذه المهام، خاصة مع التطور الحاصل في تكنولوجيا الاعلام والاتصال الحديث بظهور العديد من طرق ووسائل الترويج الحديثة كمواقع التواصل الاجتماعي ومواقع الانترنيت والسياحة الافتراضية. إلى جانب اختبار تأثير كل من المعارض العالمية للسياحة والرحلات والحملات الترويجية باعتبارهم من أحدث الطرق في الترويج والتعريف بالوجهات السياحية لاسيما وأنها تستهدف السياح والمتعاملين على حد سواء. و لمعرفة آثار هذه الجهود في تسويق الوجهة السياحية للجزائر و بالتالي استقطاب السياح الأجانب، تم إعداد استبيان وتوزيعه على الوكالات العاملة في السياحة الوافدة ببعض مناطق الجنوب والتي لها علاقة مباشرة مع السياح الأجانب وهي 108 وكالة، حيث أظهرت الدراسة التي قمنا بها أن غالبية الجهود لها تأثير محدود باستثناء المعارض العالمية للسياحة التي يشارك فيها الديوان، وهذا ما يتطلب من القائمين على إدارة الديوان بتعزيز مجهوداتهم من خلال توظيف الإطارات القادرة على مواكبة التطور الحاصل في العالم في هذا الميدان مع توفير ميزانية كافية تسمح بتعزيز نقاط القوة و تدارك نقاط الضعف.
This studyaims to explore the impact of the modernpromotional efforts carried out by the National Tourism Office during the period 2015-2019 in marketing for the tourismdestination of Algeria, as itis the official body entrustedwiththesetasks, especiallywith the development in modern information and communication technology. As well as, the emergence of many modern ways and means of promotion as sites Social networking, Internet sites and virtualtourism. In addition to,testing the impact of international exhibitions for tourism, trips and promotionalcampaigns, as they are one of the latestmethods of promoting and introducingtourism destinations, especially as theytargettourists and dealers alike. And to know the effects of theseefforts in marketing the tourism destination of Algeria and thusattractingforeigntourists, a questionnaire wasprepared and distributed to 108 travelagenciesworking in incomingtourism in someregions of the south, which have a direct relationshipwithforeigntourists, where the studyweconductedshowedthat the majority of efforts have a limited impact. With the exception of the international tourism exhibitions in which the Bureau participates, and thisiswhatrequiresthose in charge of the Bureau’s administration to enhancetheir efforts by employingframeworks capable of keeping pace with the developmenttaking place in the world in thisfieldwhileproviding an adequate budget thatallowsstrengthening the strengths and remedying the weaknesses.
Description: التسويق السياحي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35258
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Madoui-Abdeaziz-Doctorat.pdf3,34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.