Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35845
Title: تأثير قنوات الأطفال عبر اليوتيوب على الأطفال من وجهة نظر الأولياء قناة شفا نموذجا (دراسة ميدانية على عينة من أولياء الأطفال روضة حي عدل 2 بولاية ورقلة)
Authors: صانع, رابح
بوغابة, ماهر ضياء الدين
Keywords: موقع اليوتيوب
المشاهدة
قناة شفا
التأثير
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى معرفة تأثير القنوات الخاصة بالأطفال عليهم وكيفية تعاملهم معها و سبب تعلقهم بها و معرفة انعكاسات كثرة التعرض لقناة شفا على الطفل في كل من الجانب الصحي والاجتماعي. تم الاعتماد على المنهج الوصفي في إعداد هذه الدراسة باستخدام عينة قصدية وتم الاستعانة باستمارة الاستبيان لجمع البيانات من المبحوثين، وقسمت الدراسة الى جانبين منهجي وتطبيقي والذي تمت الإجابة على أسئلة الاستبيان فيه حيث قسم الاستبيان الى ثلاث محاور بداية بالمحور الأول: عادات وأنماط استخدام الأطفال لليوتيوب ومشاهدة قناة شفا. أما المحور الثاني تأثير قناة شفا على الأطفال في الجانب الصحي النفسي والجسدي، يليه المحور الثالث: تأثير قناة شفا عبر اليوتيوب على الأطفال في الجانب الاجتماعي والتربوي. كما توصلت الدراسة الى مجموعة نتائج أهمها: نسبة كبيرة من الأولياء يرون أن أطفالهم أحيانا ما يشاهدون قناة شفا ومن نتائج الدراسة أيضا أن الأطفال يقضون مدة تتراوح بين ساعة إلى ساعتين في استخدام اليوتيوب ومشاهدة قناة شفا وغالبية الأطفال يشاهدون قناة شفا بشكل غير مقصود أي تظهر لهم في خيارات المشاهدة غالبا. بينت الدراسة أن عدد كبير من الأولياء يرون أن منع أطفالهم من استخدام اليوتيوب ومشاهدة قناة شفا يدخل الطفل في حالة من الحزن والغضب والبكاء. كشفت نتائج الدراسة أن غالبية الأولياء يوافقون على فكرة أن كثرة استخدام الأطفال لليوتيوب ومشاهدة قناة شفا يؤدي بهم إلى الكسل الشديد وقلة التركيز والنشاط. البقاء في استخدام اليوتيوب ومشاهدة قناة شفا يؤثر على بناء شخصية الطفل وصحته الجسدية والنفسية أظهرت لنا نتائج الدراسة أن اليوتيوب وقناة شفا يجعلان الطفل يقضي الكثير من الوقت بمفرده بعيدا عن الأسرة كشفت لنا الدراسة أن بعض المقاطع التي تعرض على قناة شفا قد تعرض بعض السلوكيات الخاطئة كثرة استخدام اليوتيوب ومشاهدة قناة شفا تقلل من تفاعل الطفل ونشاطه اجتماعيا.
This study aims to know the impact of children's channels on them, how they deal with them, the reason for their attachment to them, and to know the repercussions of frequent exposure to the Shafa channel on the child in both the health and social aspect. The descriptive approach was relied on in preparing this study using an intentional sample, and the questionnaire form was used to collect data from the respondents, and the study was divided into two systematic and applied aspects, in which the questionnaire questions were answered, where the questionnaire was divided into three axes, starting with the first axis: the habits and patterns of children's use of YouTube and watching Shafa channel. The second axis is the impact of Shafachannel on children in the mental and physical health aspect, followed by the third axis: the impact of Shafa YouTube channel on children in the social and educational aspect. The study also reached a set of results, the most important of which are: One of the results of the study is also that children spend a period ranging from one to two hours using YouTube and watching Shafa channel, and the majority of children watch Shafa channel unintentionally, i.e. appear to them in viewing options often. The study showed that a large number of parents believe that preventing their children from using YouTube and watching Shafa channel puts the child in a state of sadness, anger and crying. The results of the study revealed that the majority of parents agree with the idea that the frequent use of YouTube by children and watching the Shafa channel leads them to extreme laziness and lack of concentration and activity. Staying in the use of YouTube and watching the Shafa channel affects the building of the child's personality and his physical Shafa channel and psychological health The results of the study showed us that YouTube and Shafa channel make the child spend a lot of time alone away from the family The study revealed to us that some clips that are shown on may display some wrong behaviors Frequent use of YouTube and watching Shafa channel reduces the child's interaction and social activity.
Description: اتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35845
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boughaba-maher diaa eddine.pdf6,81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.