Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36007
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعياد, مصطفى-
dc.contributor.authorخوصة, جمال-
dc.date.accessioned2024-06-09T09:40:10Z-
dc.date.available2024-06-09T09:40:10Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36007-
dc.descriptionالنشاط البدني الرياضي التربويen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن مستوى الكفايات التدريسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في الطور المتوسط وكذلك الكشف عن مستوى تحقيق الكفاءات التعليمية لدى تلاميذ الطور المتوسط في ظل التدريس بمنهاج الجيل الثاني كما هدفت الى معرفة دور الكفايات التدريسية في تحقيق الكفاءات التعليمية لدى تلاميذ الطور المتوسط في ظل منهاج الجيل الثاني، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي و تكونت عينة الدراسة من أساتذة التربية البدنية والرياضية بالطور المتوسط بولاية مستغانم والمقدر عددهم ب40 أستاذ تم اختياهم بطريقة عشوائية بالاضافة الى تلاميذ السنة رابعة متوسط الذين يدرسون عند عينة الأساتذة حيث بلغ عددهم 1200 تلميذ وتلميذة اختيروا بطريقة عشوائية ، كما استخدم الباحث استبيان لقياس الكفايات التدريسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية، واستبيان لقياس الكفاءات التعليمية لدى تلاميذ الطور المتوسط و توصلت نتائج الدراسة الى ما يلي: - مستوى الكفايات التدريسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم المتوسط في ظل التدريس بمنهاج الجيل الثاني مرتفع. - مستوى تحقيق الكفاءات التعليمية المعرفية لدى تلاميذ الطور المتوسط في ظل التدريس بمنهاج الجيل الثاني منخفض. - مستوى تحقيق الكفاءات التعليمية المهارية و الوجدانية لدى تلاميذ الطور المتوسط في ظل التدريس بمنهاج الجيل الثاني مرتفع. - توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى تحقيق الكفاءات التعليمية المعرفية لدى تلاميذ الطور المتوسط تبعا لمتغير الكفايات التدريسية لأساتذتهم و لصالح المستوى المرتفع. - توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى تحقيق الكفاءات التعليمية المهارية لدى تلاميذ الطور المتوسط تبعا لمتغير الكفايات التدريسية لأساتذتهم و لصالح المستوى المرتفع. - توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى تحقيق الكفاءات التعليمية الوجدانية لدى تلاميذ الطور المتوسط تبعا لمتغير الكفايات التدريسية لأساتذتهم و لصالح المستوى المرتفع. - للكفايات التدريسية لأساتذة التربية البدنية و الرياضية دور في تحقيق الكفاءات التعليمية لدى تلاميذ الطور المتوسط في ظل منهاج الجيل الثانيen_US
dc.description.abstractThe current study aimed to reveal the level of teaching competencies among teachers of physical education and sports in the middle stage, as well as to reveal the level of achieving educational competencies among middle school students under teaching according to the second generation curriculum. It also aimed to know the role of teaching competencies in achieving educational competencies among middle school students in The second generation curriculum remained, and to achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive approach, and the study sample consisted of teachers of physical education and sports in the intermediate stage in the state of Mostaganem, whose number is estimated at 40 teachers, who were randomly selected, in addition to the fourth-year intermediate students who study under the sample of teachers, as their number reached 1,200 male and female students. They were chosen randomly. The researcher also used a questionnaire to measure the teaching competencies of physical education and sports teachers, and a questionnaire to measure the educational competencies of middle school students. The results of the study reached the following -The level of teaching competencies among teachers of physical education and sports in the intermediate education stage while teaching using the second generation curriculum is high. -The level of achieving cognitive educational competencies among middle school students while teaching the second generation curriculum is low. - The level of achieving the educational skills, skills and emotional competencies among middle school students under teaching using the second generation curriculum is high. - There are statistically significant differences in the level of achieving cognitive educational competencies among middle school students depending on the variable of the teaching competencies of their teachers, in favor of the high level. - There are statistically significant differences in the level of achievement of educational skill competencies among middle school students depending on the variable of the teaching competencies of their teachers and in favor of the high level. - There are statistically significant differences in the level of achievement of emotional educational competencies among middle school students depending on the variable of the teaching competencies of their teachers and in favor of the high level. The teaching competencies of physical education and sports teachers have a role in achieving the educational competencies of middle school students under the second generation curriculum.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالكفايات التدريسيةen_US
dc.subjectالكفاءات التعليميةen_US
dc.subjectأساتذة التربية البدنية و الرياضيةen_US
dc.subjectمنهاج الجيل الثانيen_US
dc.subjecteaching competenciesen_US
dc.subjecteducational competenciesen_US
dc.subjectteachers of physical and sports educationen_US
dc.subjectsecond generation curriculumen_US
dc.titleالكفايات التدريسية لأساتذة التربية البدنية والرياضية ودورها في تحقيق الكفاءات التعليمية في ظل منهاج الجيل الثانيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des activités physiques et sportives Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khossa-Djamel-Doctorat.pdf2,1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.