Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36028
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorقانة, مسعود-
dc.contributor.authorبرقوق, نعيمة-
dc.contributor.authorقوطار, هدى-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36028-
dc.descriptionتخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدةen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلىالكشف، عن اتجاهات الطلبة علوم التكنولوجيا حول ترويج الجامعة لفكرة المؤسسة الناشئة. ولقد انطلقت هذه الدراسة من الإشكالية ما فادها: ما هي اتجاهات الطلبة الجامعين حول ترويج الجامعة لفكرة المؤسسات الناشئة؟. وللإجابة على هذه الإشكالية طرحت مجموعة من التساؤلات الفرعية وهي: 1 كيف يؤثر التواصل طلبة والإدارة على سرعة انتشار فكرة المؤسسة الناشئة؟ 2 كيف يحدث انتقال فكرة المؤسسة الناشئة بين طلبة؟ 3 هل إدارة الجامعة تلعب دوراً مهماً في عملية ترويج فكرة المؤسسات الناشئة؟ 4 ما هو تقييم أفراد العينة لترويج الجامعة لفكرة المؤسسات الناشئة؟ واعتمدنا على المنهج الوصفي باعتباره لأنسب لدراستنا كما اعتمدنا على استمارة الاستبيان لجمع البيانات والمقابلة كأداة مساعدة. واعتمدنا على العينة الحصصية حيث تم توزيع استمارة الاستبيان بالتساوي على كل من تخصص (آلية،أجهزة،إلكترونيك، اتصالات السلكية واللاسلكية). ولقد توصلنا إلى مجموعة من النتائج أهمها: هناك تواصل بين الطلبة وإدارة الجامعة مما أدى إلى تأثير في سرعة انتشار فكرة المؤسسة داخل الحرم الجامعي وهذا بفضل تشجيع والمبادرات بالجامعة للطلبة. بالإضافة يساهم التفاعل اجتماعي ومشاركة في مشاريع إلى انتقال الفكرة لطلبة والتعرف عليها، بالإضافة أيضا أن أغلبية موافقين على أن إدارة الجامعة لها دور منهم في عملية ترويج لفكرة.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study was to ascertain how technology science students felt about the university’s advocacy of the concept of emerging institutions. The initial aim for this study was to find out how university students felt about the university’s advocacy of the concept of emergent institutions. In order to address this issue, the following subـquestions were posed: 1/ How does the administrations and student’s communication impact how quickly the business idea spreads? 2/ How do students share the startup idea with one another? 3/ Does the administration of the university have a significant influence on the process of advancing the concept of emerging institutions? 4/ How does the university promote the idea of rising institutions in the eyes of the sample members? Since the descriptive method is most suited for our investigation, we used it. In addition, we used the interview as a support tool and the questionnaire form to gather data. We used a quota sample, with equal distribution of the questionnaire among the major categories (telecommunications, electronics, Hardwar, and mechanism) We have arrived at a series of conclusions, the most significant of which are: The emerging institution concept has spread quickly on campus due to contact between students and the administration, which is made possible by the university’s support of and activities for students . Along with the fact that most students agree, social connection and project participation also help students understand the concept and become aware of it. Nonetheless, the management of the university plays a significant part in the ideas promotion.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2024;-
dc.subjectاتجاهات،الطلبة الجامعيينen_US
dc.subjectترويجen_US
dc.subjectمؤسسة الناشئةen_US
dc.titleاتجاهات الطلبة الجامعيين نحو ترويج الجامعة لفكرة المؤسسات الناشئة دراسة ميدانية على عينة من طلبة علوم التكنولوجيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
berghough-naima.pdf4,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.