Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36029
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | معزوزي, ميلود | - |
dc.contributor.author | عرعار, عبد اللطيف | - |
dc.date.accessioned | 2024-06-10T10:30:26Z | - |
dc.date.available | 2024-06-10T10:30:26Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36029 | - |
dc.description | النشاط البدني الرياضي المدرسي | en_US |
dc.description.abstract | هدفت هذه الدراسة إلى معرفة طبيعة العلاقة بين استراتيجيات التدريس لأساتذة التربية البدنية والرياضية واتجاهات التلاميذ نحو الممارسة في الطورين التعليميين المتوسط والثانوي، حيث تمثلت عينة الدراسة في 400تلميذ وتلميذة من ثانويان ومتوسطات مقاطعة ولاية تقرت، وتم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي في الدراسة، للإجابة عن فرضيات الدراسة وتم استعمال الحزم الإحصائية في عملية التفريغ SPSS 26. في تحليل بياناته. ولأجل جمع البيانات أستخدم مقياس الاتجاهات لكينون ومقياس استراتيجية حل المشكلات ومقياس استراتيجية الاكتشاف الموجه، حيث أظهرت النتائج ما يلي: 1/لاستخدام استراتيجية حل المشكلات مستوي مرتفع لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية (الثانوي والمتوسط) 2/لاستخدام استراتيجية الاكتشاف الموجه مستوي مرتفع لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية (الثانوي والمتوسط) 3/ لاتجاهات التلاميذ مستوي مرتفع نحو ممارسة النشاط الرياضي في الطور المتوسط والثانوي. 4/ هناك علاقة بين استراتيجية حل المشكلات والاتجاه نحو ممارسة النشاط الرياضي لدى تلاميذ الطور المتوسط والثانوي. 5/ هناك علاقة بين استراتيجية الاكتشاف الموجه والاتجاه نحو ممارسة النشاط الرياضي لدى تلاميذ الطور المتوسط والثانوي. من هنا نستنتج أن طبيعة العلاقة بين استراتيجيات التدريس لأساتذة التربية البدنية والرياضية واتجاهات التلاميذ نحو الممارسة في الطورين التعليميين المتوسط والثانوي مرتفعة. | en_US |
dc.description.abstract | This study aimed to find out the nature of the relationship between the teaching strategies of teachers of physical education and sports and the attitudes of students towards practice in the intermediate and secondary stages of education.And the analytical descriptive approach was relied upon in the study, to answer the hypotheses of the study, and the statistical packages were used in the SPSS 26 unloading process. In analyzing his data, and in order to collect data, he used the Kennon attitude scale, the problem-solving strategy scale, and the directed discovery strategy scale. The results showed the following:.To use the problem-solving strategy at a high level among teachers of physical education and sports (secondary and intermedia،2/ To use the guided discovery strategy at a high level among teachers of physical education and sports (secondary and intermediate.3/ Students' attitudes towards a high level of sports activity in the intermediate and secondary stages.4/ There is a relationship between the problem-solving strategy and the attitude towards the practice of sports activity among middle and high school students.5/ There is a relationship between the guided discovery strategy and the attitude towards the practice of sports activity among middle and high school students.From here we conclude that the nature of the relationship between the teaching strategies of teachers of physical and sports education and the attitudes of students towards practice in the intermediate and secondary educational stages is high. | - |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة قاصدي مرباح ورقلة | en_US |
dc.subject | استراتيجيات التدريس | en_US |
dc.subject | اتجاهات التلاميذ | en_US |
dc.subject | أساتذة التربية البدنية والرياضية تلاميذ الطورين التعليميين المتوسط والثانوي | en_US |
dc.subject | eaching strategies | en_US |
dc.subject | tudents' attitudes | en_US |
dc.title | استراتجيات التدريس لأساتذة التربية البدنية والرياضية وعلاقتها باتجاهات التلاميذ نحو ممارسة الرياضة في الطورين التعليميين المتوسط والثانوي | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département des activités physiques et sportives Doctorat |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ArAr-Abdelatif-Doctorat.pdf | 1,52 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.