Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36032
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبلمولاي, بدر الدين-
dc.contributor.authorمساتي, عبير-
dc.contributor.authorشاشه, سمية-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36032-
dc.descriptionالتخصص: الاتصال جماهيري والوسائط الجديدةen_US
dc.description.abstractتسعى هذه الدراسة إلى التعرف والكشف عن استخدام موقع الفايسبوك في البحث العلمي، من خلال دراسة عينة من أساتذة قسم علوم الإعلام والاتصال جامعة قاصدي مرباح ورقلة. ولقد جاءت دراستنا وفقا للسؤال الرئيسي التالي: ما هي استخدامات أساتذة قسم علوم الاعلام والاتصال لموقع الفايسبوك في البحث العلمي؟ وقد انبثق عن هذا السؤال مجموعة من الأسئلة الفرعية: • ما هي عادات وأنماط استخدام أساتذة قسم علوم الإعلام والاتصال لموقع الفايسبوك؟ • ما هي دوافع لتعرض استخدام أساتذة قسم علوم الإعلام والاتصال لموقع الفايسبوك في البحث العلمي؟ • ما هي الاشباعات التي يحققها موقع الفايسبوك لأساتذة قسم علوم الإعلام والاتصال في البحث العلمي؟ ولقد هدفت الدراسة إلى معرفة عادات وأنماط استخدام أساتذة قسم علوم الإعلام والاتصال لموقع الفايسبوك في البحث العلمي، ومعرفة الدوافع البحثية والاشباعات التي يحققها هذا الموقع للأساتذة، ومن أجل تحقيق هذا الهدف اعتمدنا في دراستنا على المنهج المسحي، واستخدمنا أداة الاستبيان لجمع البيانات، وكانت الدراسة على عينة مكونة من 40 أستاذاوأستاذة وتم اختيارهم بطريقة قصدية. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج على ضوء التساؤلات: • أن أغلب أفراد العينة يستخدمون موقع الفايسبوك بشكل دائم. • نلاحظ من خلال نتائج الدراسة أن الفايسبوك في المجال العلمي يستخدم بشكل دائم. • نلاحظ من خلال نتائج الدراسة أن اغلب أفراد العينة يرون أن فائدة الانضمام إلى المجموعات العلمية على موقع الفايسبوك هو الاحتكاك بالخبراء.en_US
dc.description.abstractThis study aims to explore and uncover the use of Facebook in scientific research by examining a sample of faculty members from the Department of Media and Communication at Kasdi Merbah University, Ouargla. Our study was guided by the main question: What are the uses of Facebook by the faculty members of the Department of Media and Communication in scientific research? This main question led to a set of sub-questions: • What are the habits and patterns of Facebook use by the faculty members of the Department of Media and Communication? • What are the motivations behind the faculty members' use of Facebook for scientific research? • What gratifications do Facebook provide to the faculty members of the Department of Media and Communication in scientific research? The study aimed to identify the habits and patterns of Facebook use for scientific research among the faculty members of the Department of Media and Communication, as well as to understand the research motivations and gratifications that Facebook offers to these faculty members. To achieve this aim, we adopted the survey method and used a questionnaire as a data collection tool. The study was conducted on a purposive sample of 40 faculty members. The study concluded with several findings based on the research questions: • Most of the sample members use Facebook regularly. • The results indicate that Facebook is used consistently in the scientific field. • The results show that most of the sample members believe that joining scientific groups on Facebook is beneficial for interacting with experts.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2024;-
dc.subjectاستخدامen_US
dc.subjectالفايسبوكen_US
dc.subjectالبحث العلميen_US
dc.subjectالأستاذ الجامعيen_US
dc.titleاستخدام الفايسبوك في البحث العلمي دراسة ميدانية على عينة من أساتذة قسم علوم الإعلام والاتصال جامعة قاصدي مرباح _ ورقلة_en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
messati-abir.pdf1,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.