Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36034
Title: التكنولوجيا الرقمية ودورها في تحسين الخدمة العمومية من وجهه نظر الموظفين "دراسة ميدانية في مؤسسة مصرف السلام الجزائر فرع ورقلة"
Authors: قانة مسعود

غويني, لطيفة
بوداود, مريم
Keywords: التكنولوجيا الرقمية
الدور
الخدمة
الخدمة العمومية
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024;
Abstract: نهدف من خلال هذه الدراسة إلى الكشف عن دور التكنولوجيا الرقمية في تحسين الخدمة العمومية من وجهة نظر الموظفين، حيث اعتمدنا في دراستنا على إشكالية الآتية : ما مدى مساهمة التكنولوجيا الرقمية في تحسين الخدمة العمومية في مؤسسة مصرف السلام الجزائر فرع ورقلة من وجهة نظر الموظفين؟ حيث كان الهدف من بناء هذه الإشكالية هو إبراز دور التكنولوجيا الرقمية في تحسين الخدمة العمومية، بالإضافة إلى إظهار أهميتها بالنسبة للمؤسسات العمومية. وقد تم إسقاط هذه الدراسة على مؤسسة عمومية وهي مؤسسة مصرف السلام الجزائر فرع ورقلة، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدنا على المنهج الوصفي باعتباره المنهج الأنسب لموضوع بحثنا،كما قمنا بالاعتماد على أدوات بحثية منها وثائق متعلقة بالمؤسسة والملاحظة البسيطة واستمارة الاستبيان كأداة رئيسية للحصول على البيانات والمعلومات المتعلقة بالميدان ، ثم تحليل البيانات وتفسيرها في جداول بسيطة بالاعتماد علي برنامج spss وقد قسمنا الاستبيان إلى 03 محاور وزعت على عينة قوامها 14 مفردة ،إذ مثلت مجتمع البحث بأكمله ونظر لصغر حجم العينة ومحدوديتها وإمكانية تغطيتها كاملا بالبحث اعتمدنا على أسلوب المسح الشامل وقد توصلنا إلى مجموعة من النتائج: أظهرت دراستنا أن التكنولوجيا الرقمية قد تحسنت بشكل كبيرفي جودة الخدمة المقدمة وتجربة العملاء، كما ساهمت في خفض التكاليف بشكل ملحوظ ، ومع ذلك تواجه المؤسسة تحديات مثل نقص الخبرة والمهارات الفنية لدى بعض الموظفين، وصعوبة استخدام بعض الأنظمة الرقمية، ونقص في توفر التدفق الكافي للإنترنت في بعض المناطق. ومع ذلك، تُشير البيانات إلى زيادة الإقبال من قبل العملاء على استخدام خدمات المصرف بواسطة التكنولوجيا الرقمية، مما يعكس فعالية هذه التقنيات في تحسين تجربة الخدمات المالية وجذب المزيد من العملاء
Through this study, we aim to reveal the role of digital technology in improving public service from the employees’ point of view, as we relied in our study on the following problem: To what extent does digital technology contribute to improving public service at Al Salam Bank Algeria, Ouargla branch, from the employees’ point of view? The aim of constructing this problem was to highlight the role of digital technology in improving public service, in addition to demonstrating its importance for public institutions. This study was conducted on a public institution, which is the Al Salam Bank Foundation, Algeria, Ouargla branch. To achieve the objectives of the study, we relied on the descriptive approach as it is the most appropriate approach to the subject of our research. We also relied on research tools, including documents related to the institution, simple observation, and the questionnaire form as a main tool for obtaining data and information related to it. In the field, then analyzing the data and interpreting it in simple tables based on the spss program. We divided the questionnaire into 03 axes that were distributed among a sample of 14 individuals, as it represented the entire research community. Given the small size of the sample and its limitations and the possibility of covering it completely with research, we relied on the comprehensive survey method. We reached a set of results: Our study showed that digital technology has significantly improved the quality of service provided and customer experience, and has also contributed to significantly reducing costs. However, the organization faces challenges such as a lack of experience and technical skills among some employees, the difficulty of using some digital systems, and a lack of sufficient Internet flow in the country. Some areas. However, data indicates an increased demand by customers to use bank services through digital technology, which reflects the effectiveness of these technologies in improving the financial services experience and attracting more customers.
Description: التخصص: إتصال جماهيري والوسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36034
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ghouini-latifa.pdf1,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.