Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36040
Title: An Investigation of Teachers’ Perceptions and Practices of Developing Pragmatic Competence in English as a Foreign Language Classrooms
Other Titles: The Case of EFL Teachers at the English Department, University of Kasdi Merbah Ouargla
Authors: Nour El Imane, Badjadi
Asma, Loumachi
Fatma, Djidour
Keywords: pragmatic competence
teaching EFL pragmatics
interlanguage pragmatics
authentic materials
compétence pragmatique
enseignement de la pragmatique FLE
pragmatique interlangue
matériels authentiques
الكفاءة البراغماتية
تدريس البراغماتية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية
البراغماتية بين اللغات
المواد الأصيلة
Issue Date: 2024
Publisher: Kasdi Merbah Ouargla University
Abstract: This dissertation delves into the attitudes of teachers regarding the development of pragmatic competence in English as a Foreign Language (EFL) students. Pragmatic competence, which is a vital aspect of language proficiency, encompasses the ability to use language effectively and appropriately in different social contexts. Regrettably, EFL instruction often overlooks this crucial element. Therefore, this study aims to shed light on the current state of pragmatic competence development in EFL classrooms and identify potential areas for improvement. To achieve this, a mixed- methods approach was employed, involving the distribution of a questionnaire to 21 EFL teachers and conducting interviews with a subset of 3 teachers from the English department of KMUO. The purpose was to explore teachers’ perceptions, practices, and challenges related to teaching pragmatic competence. The findings of this investigation reveal that the participating teachers demonstrated a strong understanding of their students’ pragmatic abilities. Furthermore, these dedicated teachers exhibited a sincere commitment to developing their students’ pragmatic competence, employing diverse instructional approaches to cultivate this skill. It is particularly noteworthy that the teachers unanimously endorsed the use of authentic materials as an effective and acceptable method for enhancing their students’ pragmatic skills.
Cette thèse examine les attitudes des Professeurs concernant le développement des compétences pragmatiques des étudiants en anglais langue étrangère (EFL). La compétence pragmatique, qui constitue un aspect essentiel de la maîtrise de la langue, englobe la capacité à utiliser la langue de manière efficace et appropriée dans différents contextes sociaux. Malheureusement, l’enseignement de l’EFL néglige souvent cet élément crucial. Par conséquent, cette étude vise à faire la lumière sur l’état actuel du développement des compétences pragmatiques dans les classes d’EFL et à identifier les domaines potentiels d’amélioration. Pour y parvenir, une approche à méthodes mixtes a été utilisée, impliquant la distribution d'un questionnaire à 21 Professeurs d'EFL et la réalisation d'entretiens avec un sous-ensemble de 3 Professeurs du département d'anglais de Kasdi Merbah Ouargla. L’objectif était d’explorer les perceptions, les pratiques et les défis des enseignants liés à l’enseignement de la compétence pragmatique. Les résultats de cette enquête révèlent que les enseignants participants ont démontré une solide compréhension des capacités pragmatiques de leurs élèves. De plus, ces enseignants dévoués ont fait preuve d’un engagement sincère à développer la compétence pragmatique de leurs élèves, en employant diverses approches pédagogiques pour cultiver cette compétence. Il convient particulièrement de noter que les enseignants ont unanimement approuvé l’utilisation de matériels authentiques comme méthode efficace et acceptable pour améliorer les compétences pragmatiques de leurs étudiants
تتعمق هذه الأطروحة في مواقف الأساتذة فيما يتعلق بتنمية الكفاءة العملية في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للطلاب. الكفاءة العملية, و التي تعد جانبا حيويا لإتقان اللغة, تشمل القدرة على إستخدام اللغة بشكل فعال و مناسب في سياقات اجتماعية مختلفة. و لسوء الحظ, غالبا ما يتجاهل تعليم هذا العنصر الحاسم. و لذلك تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على الوضع الحالي لتنمية الكفاءة العملية في فصول اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية و تحديد المجاملات المحتملة للتحسين. و لتحقيق ذلك, تم استخدام نهج مختلط الأساليب و الذي يتضمن توزيع إستبيان على 21 أستاذا للغة الإنجليزية كلغة أجنبية و إجراء مقابلات مع مجموعة فرعية متكونة من 3 أساتذة من قسم اللغة الإنجليزية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة و كان الغرض منه هو اكتشاف تصورات المعلمين و ممارستهم و التحديات المتعلقة بتدريس الكفاءة العملية. تكشف نتائج هذا التحقيق أن الأستاذة المشاركين أظهروا فهما قويا لقدرات طلابهم العملية. علاوة على ذلك, أظهروا التزاما صادقا بتطوير كفاءة طلابهم العملية. مستخدمين مداخل تعليمية متنوعة لتنمية هده المهارة.و من الجدير بالذكر أن الاساتذة أجمعوا على أن استخدام المواد الأصلية هو طريقة فعالة و مقبولة لتحسين مهارات طلابهم.
Description: Linguistics
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36040
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Loumachi and Djidour[1].pdf1,36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.