Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36129
Title: اثر استخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي دراسة ميدانية على عينة من أساتذة جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: غوتي, زياني
شريفي, سلمى
Keywords: الدكاء الاصطناعي
التعليم العالي
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: يهدف هذا البحث إلى دراسة اثر استخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي وفي تحسين مستوى وتعليم ومردودية الأساتذة وكيفية تعاملهم مع تطبيقات هذا الأخير وتحقيق تعليم جيد كما تطرقت هذه الدراسة إلى معرفة نسبة الأساتذة لمستخدمين الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي وكيف يتم استخدامهم له في التدريس ويتناول البحث أيضا ايجابيات المعتمدة من طرف أساتذة الذكاء الاصطناعي وصعوبات التي يوجهونها في التعليم العالي عن طريقه كما أن هذا البحث سيتطرق إلى تشجيع الذكاء الاصطناعي للتنافس الأكاديمي في الجامعة الجزائرية وتحسين مستوى الأساتذة والطلبة بالإضافة إلى الدعوة إلى استخدامه والولوج إليه والقبول عليه في البحث العلمي وإلقاء المحاضرات عن طريقه سواء بالصوت أو بالصورة أو عن بعد كما تطرقنا أيضا في بحثنا هذا إلى النسبة والنتائج الملحوظة من استخدامه من قبل الأساتذة كما هدفت دراستنا هذه إلى إثراء وسد فراغ كبير في المكتبة الجزائرية والعربية بمعلومات قيمة والدعوة إلى الاهتمام الكبير بالذكاء الاصطناعي رجينا أن تكون هذه الدراسة مفيدة وجيدة للبحوث والدراسات القادمة في هذا المجال كما سنكشف في هذه الدراسة على الآثار السلبية والايجابية لاستخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي الإشباعات المحققة منه.
of the study the purpose of this research is to study the impact of the use of artificial intelligence in higher education, to improve the level, education and productivity of teachers, and how they deal with their applications, and to achieve a good education. the study also deals with the percentage of teachers using artificial intelligence in higher educations. the research also examines the advantages and difficulties of the teachers of artificial intelligence in teaching through it. the research will also promote academic intelligence at the university of Algeria, improve the level of professor and student, but also calls for its use, access and acceptance in scientific research and lectures, whether by voice, image or distance. Our study also aimed at rich people, closing a large vacuum in the Algerian and nude library with valuable information, and calling for a great interest in artificial intelligence…to make this research useful and good for future research and studies in this field…as we will reveal in this letter the negative and positive effects of using artificial intelligence in higher education and the satisfactions obtained from it.
Description: التخصص سمعي بصري
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36129
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cherifi-salma.pdf498,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.