Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36131
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorقانة, مسعود-
dc.contributor.authorحشاني, مونية-
dc.contributor.authorبن فكرون, فاطمة الزهراء-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36131-
dc.descriptionتخصص: إتصال جماهيري ووسائط جديدةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى معرفة واقع العلاقات العامة في المؤسستين استشفائيين عادة و الضياء بولاية ورقلة و معرفة ماهية الصورة الذهنية لمؤسستين استشفائيين عادة و الضياء بالنسبة لجمهورهماالخارجيو معرفة أهم و مختلف الوسائل التي تعتمدهاالمؤسستين استشفائيينلتواصل مع جمهورهما الخارجي ،و أيضا اكتشاف معيقات تطبيق العلاقات العامة من وجهةنظر المستفيد الخارجي للمؤسساتالصحيتين كما اعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي والمنهج المقارن وحددنا العينة وهي عينة الصدفة وقمنا باختيارالعينة المتكون من 50 مفردة من المجتمع الكلي من زبائن المؤسستين و لتحقيق هذه الأهداف قمنابتوزيع استمارة الاستبيان على المستفيدين والعملاء الخارجيين للمؤسستين استشفائيين عادة و الضياء بالإضافة للمقابلة مع نائبة مدير مؤسسةعادة المدعوةبنور الهدى حفيان المكلفة بقسم الموارد البشرية و التي دعمتني ببعض المعلومات و تحصلنا على نتائج مقبولة نوعاما وخلصت هذه الدراسة بمجموعة نتائج نذكر منها أن الصورة الذهنية للمؤسستين عادة و الضياء لدى جمهورهما كانا يتحلى بالسمعة الطيبة في نظرهم و لهم حسن جودة الخدمات الممتازة التي تلبي الانشغالات المطروحة لزبائن و المرضى ،كما ان للمؤسستين نشاطات مختلفة و متشابهة و كذلك يتعاملون مع زبائنهم بكل الطرق سواء بالوسائل التقليدية او المواقع التواصلية كالفيسبوك و الفايبر و غيرها .. ولكن هذا لا ينهي وجود معيقات و صعوبات بين علاقة عمال المؤسستين و جمهورهما الخارجي.en_US
dc.description.abstractThe study investigates the state of public relations in hospital institutions، focusing on those in ouargla . It aims to understand the perception of these institutions by their external audience and assess their overall image. The study employs a descriptive approach and targets a research community of 50 clients. It utilizes questionnaires distributed to the beneficiaries and external clients of both institutions، alongside an interview with the deputy director at the Adaa Clinic for additional insights. The aim is to identify the primary communication methods utilized by the institutions and to uncover obstacles to effective public relations from the perspective of external beneficiaries The obtained results were deemed acceptable، albeit somewhat limitedThis study concluded with several findings ، among which we mention that the public perception of the institutions Adaa and Al-Dhiya was generally positive. They are seen as having a good reputation and providing excellent quality services that meet the concerns of customers and patients. Additionally، the two institutions have various and similar activities and engage with their clients through all means، whether traditional methods or social media platforms like Face book and Viber، among others. However، this does not eliminate the existence of obstacles and difficulties in the relationship between the institutions' employees and their external public-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectواقعen_US
dc.subjectعلاقات عامةen_US
dc.subjectمؤسسة صحيةen_US
dc.subjectعادةen_US
dc.subjectالضياءen_US
dc.titleواقع العلاقات العامة في المؤسسات الصحية (دراسة ميدانية تحليلية مقارنة بين المؤسستين إستشفائيين عادة والضياء من وجهة نظر المستفيد الخارجي) بولاية ورقلة.en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hechani-mounia.pdf4,71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.