Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36160
Title: التواصل بين مستشار التوجيه والأولياء وعلاقته بتحقيق التوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي (دراسة ميدانية بثانوية تجيني محمد بن لخضر- ولاية تقرت- )
Authors: بكوش, دنيا
دميعي, إكرام
غندير, نور الدين
Keywords: التواصل بين مستشار التوجيه والأولياء
تلاميذ السنة الأولى ثانوي.
التوافق الدراسي
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024;
Abstract: هدفت هذه الدراسة لمعرفة التواصل بين مستشار التوجيه والأولياء وعلاقته بتحقيق التوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي في ثانوية تجيني محمد بن لخضر ولاية تقرت " ولأجل التحقق من فرضيات دراستنا اعتمدنا على المنهج الوصفي الاستكشافي وقمنا بتوزيع استبيانين لقياس متغيرات بحثنا على عينة قدرت ب 125 تلميذ ، وبعد جمعنا للبيانات وتبويبها و قيامنا بالحسابات الاحصائية وفق برنامج الحزمة الاحصائية في العلوم الاجتماعية توصلنا للنتائج التالية: - مستوى التواصل بين مستشار التوجيه والأولياء مرتفع. - مستوى التوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي مرتفع. - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين مستوى التواصل مستشار التوجيه والأولياء والتوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي. - *الأساليب الاحصائية : النسب المئوية - المتوسط الحسابي - الانحراف المعياري : اختبار" ت"- معامل الارتباط بيرسون - معامل ألفا كرونباخ. * وخلصنا في نهاية دراستنا الى استنتاج عام متبوع بجملة من الاقتراحات والتوصيات. This study aimed to learn about the communication between the guidance counselor and parents and its relationship to achieving the academic compatibility of first-year secondary pupils. For the purpose of verifying the hypotheses of our study, we relied on the exploratory descriptive method and distributed two questionnaires to measure our research variables on a sample estimated at 125 pupils. After collecting and compiling the data and performing statistical calculations using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), we arrived at the following results: - The level of communication between the guidance counselor and guardians is high. The level of academic compatibility of first-year pupils is high.- - There is a statistically significant correlation between the level of communication and the guidance counselor, and the academic compatibility of first-year secondary pupils. Statistical methods: percentages- arithmetic mean- standard deviation : "t-test"- Pearson correlation coefficient – cronbachs alpha coefficient. * At the end of our study, we arrived at a general conclusion with a variety of suggestions and recommendations.
Description: الإرشاد والتوجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36160
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bekkouche-dounia.pdf1,69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.