Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36179
Title: صعوبات تدريس اللغة الإنجليزية -دراسة ميدانية- على أساتذة التعليم ابتدائي بولاية تقرت
Authors: بن عمارة, سمية
حنونة, منال
كدة, عزيزة
Keywords: صعوبات تدريس اللغة الانجليزية
أستاذ اللغة الإنجليزية
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الصعوبات التي يواجهها أساتذة التعليم الابتدائي في تدريس اللغة الانجليزية في ابتدائيات ولاية تقرت في ضوء المتغيرات التالية (مستوى الصعوبات ،ترتيب الأبعاد حسب صعوبتها، الجنس، المؤهل العلمي ،سنوات الخبرة ) اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي الاستكشافي لملائمته مع موضوع الدراسة ، حيث طبقت على عينة قوامها (105) تم استرجاع 85، (30) عينة استطلاعية ( 55) أستاذ(ة) ابتدائي للغة الانجليزية تم اختيارهم بطريقة عشوائية . ومن أجل تحقيق أهداف هده الدراسة تم الاعتماد في جميع البيانات على مقياس الصعوبات التدريسية لأساتذة مادة اللغة الانجليزية المصمم من طرف الباحث : ثمارا مشهور صايل حلبي وهذا بعدما تم التأكد من خصائصه السيكومترية وللتأكد من صلاحيته للاستخدام توصلت الدراسة إلى النتائج التالية : -ارتفاع مستوى الصعوبات التدريسية لأساتذة اللغة الانجليزية في الابتدائي . -توجد فروق ذات دالة إحصائية في ترتيب أبعاد درجة الصعوبات التدريسية لأساتذة اللغة الانجليزية في الابتدائي . -توجد فروق دالة إحصائية في الصعوبات التدريسية لأساتذة اللغة الانجليزية ابتدائي باختلاف الجنس . -لا توجد فروق بين متوسط درجات أساتذة اللغة الانجليزية باختلاف المؤهل العلمي . -لا توجد فروق بين أساتذة اللغة الانجليزية في الابتدائي في مقياس الصعوبات التدريسية باختلاف سنوات الخبرة . وفي الأخير تم مناقشة وتفسير النتائج المتحصل عليها من طرف الطالبات استناد إلى الإطار النظري والدراسات السابقة في هدا الموضوع وأفاق البحث المستقبلية.
This study aimed to identify the difficulties faced by primary education teachers in teaching the English language in the primary schools of Touggourt governorate in light of the following variables (level of difficulties, order of dimensions according to their difficulty, gender, educational qualification, years of experience) The current study adopted an exploratory descriptive method to suit the topic of the study, as it was applied to a sample of (55) primary English teachers who were randomly selected. In order to achieve the objectives of this study, all data relied on the scale of teaching difficulties for English language teachers designed by the researcher : Tamara Mashor Saiel Halab, and this after confirming its psychometric properties and to ensure its validity for use, the study reached the following results: -High level of teaching difficulties for English language teachers in primary school. -There are statistically significant differences in the ranking of the dimensions of the degree of teaching difficulties for English language teachers in elementary school. -There are statistically significant differences in the teaching difficulties of elementary English teachers according to gender. -There are no differences between the average scores of English language teachers according to educational qualification. -There are no differences between elementary English teachers in the teaching difficulties scale according to years of experience. Finally, the results obtained by the students were discussed and interpreted based on the theoretical framework, previous studies on this topic, and future research prospects.
Description: التخصص:إرشاد وتوجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36179
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kadda-aziza.pdf1,82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.