Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36182
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorجعفور, ربيعة-
dc.contributor.authorطقيع, صليحة-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36182-
dc.descriptionتخصص:ارشاد وتوجيهen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحاليةإلى الكشف عن الارتباط بين الفشل المعرفي والتسويف الأكاديمي لدى طلبة جامعة ورقلة،والكشف عن دلالة الفرق في الارتباط تبعا للجنس والكلية والمستوى الدراسي ولتحقيق أهداف الدراسة تم استعمال المنهج الوصفي الارتباطي وبتطبيق مقياسي(الفشل المعرفي، التسويف الأكاديمي)، وذلك بعد تأكيد خصائصهما السيكومترية على عينة مكونة من(236) طالبا وطالبة،وباستخدام معامل الارتباط بيرسون ومعامل فيشر أشارتنتائج الدراسة إلى أنه: - مستوى التسويف الأكاديمي لدى طلبة الجامعة متوسط. - يوجد ارتباط موجب ضعيف دال احصائيا بين الفشل المعرفي والتسويف الأكاديمي لدى عينة الدراسة . - لا يوجد فرق دالا إحصائيا في الارتباطبين الفشل المعرفي والتسويف الأكاديمي لدى عينة الدراسة يعزى للجنس. - لا يوجد فرق دالا إحصائيا في الارتباطبين الفشل المعرفي والتسويف الأكاديمي لدى عينة الدراسة يعزى للكلية. - لايوجد ارتباط بين الفشل المعرفي والتسويف الأكاديمي يعزى للمستوى الدراسي (ليسانس- الماستر) لدى عينة الدراسة.en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to reveal the correlation between cognitive failure and academic procrastination among students of the University of Ouargla, and to reveal the significance of the difference in correlation according to gender, college and academic level. To achieve the objectives of the study, the descriptive correlational approach was used and by applying scales (cognitive failure, academic procrastination), after confirming their psychometric characteristics on a sample of(236) students. Using the Pearson correlation coefficient and the Fisher coefficient, the results of the study indicated that: - The level of academic procrastination among university students is average. - There is a statistically significant positive correlation between cognitive failure and academic procrastination in the study sample. - There is no statistically significant difference in the association between cognitive failure and academic procrastination in the study sample attributed to gender. - There is no statistically significant difference in the association between cognitive failure and academic procrastination in the study sample attributed to the college. - There is no correlation between cognitive failure and academic procrastination attributed to the academic level (bachelor's - master's) in the study sample.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالفشل المعرفيen_US
dc.subjectالتسويف الاكاديميen_US
dc.titleعلاقة الفشل المعرفي بالتسويف الأكاديمي لدى طلاب جامعة ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
teghiaa-saliha.pdf460,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.