Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36308
Title: | مسرحة نصوص فهم المنطوق ودورها في تنمية مهارات التواصل الشفوي لدى متعلمي السنة الخامسة من التعليم الابتدائي. |
Authors: | هنية, عريف سندس, جريدي |
Keywords: | مسرحة النصوص فهم المنطوق مهارات التواصل الشفوي المهارات اللفظية المهارات غير اللفظية Dramatisation de textes compréhension du langage parlé compétences en communication orale compétences verbales compétences non verbales Dramatizing texts understanding spoken language oral communication skills verbal skills nonverbal skill |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | universite kasdi merbah ouargla |
Abstract: | هدفت الدراسة إلى معرفة كيفية تحقيق مسرحة نصوص فهم المنطوق الكفاية التواصلية لدى المتعلمين، حيث كانت العينة تلاميذ السنة الخامسة من التعليم الابتدائي لسنة 2023/2024، اعتمدت الدراسة على عينتين (ضابطة وتجريبية) وقد تم ملاحظتها وعرض النتائج ومناقشتها فكانت نتائج كالآتي: نسب العينة في أداء مهارات التواصل اللفظية وغير اللفظية في العينة التجريبية جيدة في مقابل العينة الضابطة تراوحت النسب بين المتوسط والضعيف، وبالتالي حققت مسرحة نصوص فهم المنطوق الكفاية التواصلية المطلوبة. L'étude visait à savoir comment réaliser la dramatisation des textes de compréhension orale et la compétence communicative des apprenants, puisque l'échantillon était constitué d'élèves de cinquième année de l'enseignement primaire pour l'année 2023/2024. L'étude s'est appuyée sur deux échantillons (contrôle et expérimental). et les résultats ont été observés, présentés et discutés. Les résultats étaient les suivants : pourcentages d'échantillon dans... La performance des compétences de communication verbale et non verbale dans l'échantillon expérimental était bonne par rapport à l'échantillon témoin. Les pourcentages variaient entre moyen et. médiocre, et ainsi la dramatisation des textes de compréhension orale a atteint l'adéquation communicative requise. The study aimed to know how to achieve dramatization of spoken comprehension texts and communicative competence among learners, as the sample study was about the students of the fifth years of primary school for years 2023/2024. The study was based on two samples (control, experimental). The observedrésultewas presented anddiscussed, and the results were as following: the Sample proportions the performance of verbal and non-verbal communication skills in the experimental sample was good as compared to the control sample, the percentages ranged between the averages and weak finally .the dramatization of spoken comprehension texts achieved communicative adequacy. |
Description: | التخصص: اللسانيات التطبيقية |
URI: | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36308 |
Appears in Collections: | Département de Langue Arabe - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
جريدي سندس.pdf | 1,13 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.