Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36312
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorرقاقدة, مسعودة-
dc.contributor.authorبراهمي, حنان-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36312-
dc.descriptionالتخصص: علم النفس العياديen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى الرضا عن الحياة وعلاقته بالضغط النفسي الأكاديمي لدى المراهق المتمدرس, كما سعت لاكتشاف الفروق حسب متغير الجنس في كل من مستوى الرضا عن الحياة والضغط النفسي الأكاديمي على عينة تكونت من 63 تلميذ من الصف الثانية ثانوي تخصص علوم تجريبية. إعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الإرتباطي المقارن بالإضافة إلى تطبيق أدوات الدراسة والمتمثلة في مقياس الرضا عن الحياة الذي كيفه بشير معمرية سنة (2011) على البيئة الجزائرية, والثاني مقياس الضغط النفسي الأكاديمي الذي أعدته كل من زينب عبد الرحمان ونهى محمود سنة (2019) من أجل جمع المعلومات بعد التأكد من خصائصهما السيكومترية على عينة استطلاعية قدرت ب30 تلميذ وبعد معالجة الفرضيات توصلت النتائج إلى أن مستوى كل من الرضا عن الحياة والضغط النفسي الأكاديمي متوسطة, و وجود علاقة عكسية ذات دلالة إحصائية بين مستوى الرضا عن الحياة ودرجة تعرض المراهقين المتمدرسين للضغط النفسي الأكاديمي, كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من مستوى الرضا عن الحياة و درجة التعرض للضغط النفسي الأكاديمي لدى المراهقين المتمدرسين تعزى لمتغير الجنس.en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to investigate the level of life satisfaction and its relationship with academic stress among adolescents in secondary school. It also sought to explore the differences in life satisfaction and academic stress according to the gender variable in a sample of 63 students from the second secondary grade in the experimental sciences specialization. The study used a descriptive correlation comparative approach and applied the study tools, which were the Life Satisfaction Scale adapted by Bashir Maameria in (2011) to the Algerian environment, and the second Academic Stress Scale prepared by Zainab Abdel Rahman and Nahy Mahmoud in (2019) to collect information after verifying their psychometric properties on a pilot sample of 30 students. After processing the hypotheses, the results showed that the level of both life satisfaction and academic stress was moderate, and there was an inverse statistically significant relationship between the level of life satisfaction and the degree of exposure of adolescents in secondary school to academic stress. There were no statistically significant differences in either life satisfaction or academic stress among secondary school adolescents attributable to the gender variable.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالرضا عن الحياةen_US
dc.subjectالضغط النفسي الأكاديميen_US
dc.subjectالمراهق المتمدرسen_US
dc.titleمستوى الرضا عن الحياة وعلاقته بالضغط النفسي الأكاديمي لدى المراهق المتمدرس دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ ثانوية بالعربي سليمان سكرة- ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
brahimi-hanan.pdf778,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.