Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36340
Title: بناء أسئلة فهم النظام اللغوي لاختبار مادة اللغة العربية في امتحان تقييم مكتسبات السنة الخامسة من التعليم الابتدائي
Authors: حنان, عواريب
نجاة, مخلوفي
Keywords: التقويم
الأسئلة
اللغة العربية
السنة الخامسة ابتدائي
évaluation
questions
langue arabe
cinquième année primaire
évaluation
questions
Arabic language
fifth year primary
Issue Date: 2024
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على بناء أسئلة فهم النظام لاختبار مادة اللغة العربية في امتحان تقييم مكتسبات السنة الخامسة من التعليم الابتدائي من حيث التغيرات التي طرأت على الامتحانات النهائية للمرحلة الابتدائية، وهذا بعد الإصلاحات التي عرفتها المنظومة التربوية الجزائرية من أجل التعرف على مواطن الخلل لمعالجة النقائص من طرف الجهات الوصية، حيث تمّ التركيز على أنواع الأسئلة المتعلقة بفهم النظام اللغوي من حيث العدد والنوع ومستويات بلوم المعرفية، لمعرفة النمط الذي ينتمي إليه كل سؤالوقد سعت الدراسة للإجابة على الإشكالية التالية׃ ما الصياغة البنيوية لأسئلة فهم النظام اللغوي لاختبار مادة اللغة العربية في امتحان تقييم مكتسبات السنة الخامسة من التعليم الابتدائي؟ وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها׃ -سيطرة الأسئلة المقالية ذات الإجابة القصيرة بنسبة 100%على أسئلة فهم النظام اللغوي. - تنوعت أسئلة فهم النظام اللغوي بين المستويات النحوية والصرفية والإملائية والدلالية وأكثر المستويات حضورا المستوين النحوي والإملائي. -جل الأسئلة استهدفت المستويات العقلية الدنيابنسبة 82.76% بينما الأسئلة التي تقيس المستويات العليا(التحليل) فبلغت نسبة 17.24%. -كما أظهرت النتائج أيضا أنّ مستوى التطبيق أكثر المستويات حضورا يليه مستوى الفهم والتحليل، والغياب التام لأسئلة المستوين׃ التركيب والتقويم.
Cette étude vise à mettre en lumière la construction des questions de compréhension du système pour l'examen de la langue arabe dans l'évaluation des acquis de la cinquièmeannée de l'enseignement primaire, en ce qui concerne les changements survenus dans les examens finaux du cycle primaire, suite aux réformes du système éducatif algérien. L'objectif est d'identifier les lacunes et de corriger les insuffisances par les autorités compétentes. L'étude se concentre sur les types de questions relatives à la compréhension du système linguistique, en termes de quantité et de type, ainsi que sur les niveaux cognitifs de Bloom, pour déterminer le type auquel appartient chaque question. L'étude a cherché à répondre à la problématique suivante :Quelle est la structure des questions de compréhension du système linguistique pour l'examen de la langue arabe dans l'évaluation des acquis de la cinquième année de l'enseignement primaire ? L'étude a abouti à une série de résultats, dont les principaux sont les suivants : • Domination des questions à réponse courte à 100 % sur les questions de compréhension du système linguistique. • Les questions de compréhension du système linguistique varient entre les niveaux grammaticaux, morphologiques, orthographiques et sémantiques, avec une prédominance des niveaux grammatical et sémantique. • La majorité des questions ciblent les niveaux cognitifs inférieurs à 82,76 %, tandis que les questions mesurant les niveaux supérieurs (analyse) représentent 17,24 %.
This study aims to shed light on the construction of comprehension questions for the Arabic language exam in the fifth year of primary education, in light of the changes brought about by the Algerian educational system reforms. The objective is to identify gaps and correct deficiencies by the relevant authorities. The study focuses on the types of questions related to linguistic system comprehension, in terms of quantity and type, as well as Bloom's cognitive levels, to determine the type to which each question belongs.The study sought to address the following issue: What is the structure of linguistic system comprehension questions for the Arabic language exam in the fifth-year primary education assessment? The study resulted in several findings, the main ones being: -100% dominance of short-answer questions in linguistic system comprehension. -The linguistic system comprehension questions vary between grammatical, morphological, orthographic, and semantic levels, with a predominance of grammatical and semantic levels. -The majority of questions target lower cognitive levels at 82.76%, while questions measuring higher levels (analysis) represent 17.24%. -The results also show that the application level is the most prevalent, followed by comprehension and analysis levels, with a complete absence of questions at the synthesis and evaluation levels.
Description: تخصص׃ لسانيات تطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36340
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مخلوفي نجاة.pdf3,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.