Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36458
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAmrani, Imane-
dc.date.accessioned2024-07-04T10:08:33Z-
dc.date.available2024-07-04T10:08:33Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36458-
dc.descriptionLiterature and Civilisationen_US
dc.description.abstractThis research is a comparative study between two crucial figures in African American and Jamaican Literature. The theoretical part provides a historical and literary background of the poets. On the other hand, the practical part involves a detailed analysis of their poems to highlight the differences and similarities between them. The primary objective to this study is to examine the extent of which Langston Hughes and Claude McKay represent the cultural black identity in their selected poems by exploring the structure, symbols, imagery, and themes in their works. this study sheds light on the poets' engagement with issues of race, identity, and social injustice. Also, the different types of black identities who challenged the societal expectations and cultural norms. Ultimately, it highlights the enduring impact of Hughes and McKay's poetry in shaping literary discourse and celebrating diverse voices in American literature. This study highlights that Hughes' use of blues and jazz conveyed the cultural richness and emotional depth of the African American experience and contributed as a form of resistance and empowerment. In contrast, McKay's structured and often militant poetic forms confuse his identity with the American culture. Both poets effectively employ their unique styles to articulate the struggles and aspirations of African Americans, using their art to foster a sense of solidarity and resistance. Additionally, a deeper investigation into their correspondence to their works could provide even greater insight into their creative processes and ideological development.en_US
dc.description.abstractCette recherche est une étude comparative entre deux figures cruciales de la littérature afro-américaine et jamaïcaine. La partie théorique fournit un contexte historique et littéraire des poètes. D’autre part, la partie pratique implique une analyse détaillée de leurs poèmes pour mettre en évidence les différences et les similitudes entre eux. L'objectif principal de cette étude est d'examiner dans quelle mesure Langston Hughes et Claude McKay représentent l'identité culturelle noire dans leurs poèmes sélectionnés en explorant la structure, les symboles, les images et les thèmes de leurs œuvres. Cette étude met en lumière l'engagement des poètes dans les questions de race, d'identité et d'injustice sociale. Également, les différents types d’identités noires qui ont remis en question les attentes sociétales et les normes culturelles. En fin de compte, il met en évidence l'impact durable de la poésie de Hughes et McKay sur le façonnement du discours littéraire et la célébration des diverses voix de la littérature américaine. Cette étude souligne que l'utilisation du blues par Hughes transmettait la richesse culturelle et la profondeur émotionnelle de l'expérience afro-américaine et contribuait en tant que forme de résistance et d'autonomisation. En revanche, les formes poétiques structurées et souvent militantes de McKay confondent son identité avec la culture américaine. Les deux poètes emploient efficacement leurs styles uniques pour articuler les luttes et les aspirations des Afro-Américains, utilisant leur art pour favoriser un sentiment de solidarité et de résistance. De plus, une enquête plus approfondie sur leur correspondance avec leurs œuvres pourrait fournir un aperçu encore plus approfondi de leurs processus créatifs et de leur développement idéologique.-
dc.description.abstractهذا البحث عبارة عن دراسة مقارنة بين شخصيتين مهمتين في الأدب الأمريكي الأفريقي والجامايكي. ويقدم الجزء النظري الخلفية التاريخية والأدبية للشعراء. ومن ناحية أخرى، يتضمن الجانب العملي تحليلاً مفصلاً لقصائدهم لإبراز أوجه الاختلاف والتشابه بينهم. الهدف الأساسي لهذه الدراسة هو دراسة مدى تمثيل لانغستون هيوز وكلود ماكاي للهوية الثقافية السوداء في قصائدهما المختارة من خلال استكشاف البنية والرموز والصور والموضوعات في أعمالهما. تلقي هذه الدراسة الضوء على تعامل الشعراء مع قضايا العرق والهوية والظلم الاجتماعي. وأيضًا الأنواع المختلفة من الهويات السوداء التي تحدت التوقعات المجتمعية والأعراف الثقافية. وفي النهاية، فهو يسلط الضوء على التأثير الدائم لشعر هيوز ومكاي في تشكيل الخطاب الأدبي والاحتفاء بالأصوات المتنوعة في الأدب الأمريكي. تسلط هذه الدراسة الضوء على أن استخدام هيوز لموسيقى البلوز و نقل الثراء الثقافي والعمق العاطفي للتجربة الأمريكية الأفريقية وساهم كشكل من أشكال المقاومة والتمكين. في المقابل، فإن أشكال ماكاي الشعرية المنظمة والمتشددة في كثير من الأحيان تخلط بين هويته والثقافة الأمريكية. يستخدم كلا الشاعرين أساليبهما الفريدة بشكل فعال للتعبير عن نضالات وتطلعات الأمريكيين من أصل أفريقي، باستخدام فنهم لتعزيز الشعور بالتضامن والمقاومة. بالإضافة إلى ذلك، فإن إجراء تحقيق أعمق في مدى توافقهم مع أعمالهم يمكن أن يوفر رؤية أكبر لعملياتهم الإبداعية وتطورهم الأيديولوجي.-
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKasdi Merbah Ouargla Universityen_US
dc.subjectComparative studyen_US
dc.subjectLangston Hughesen_US
dc.subjectClaude McKayen_US
dc.subjectblack identityen_US
dc.subjectchallengingen_US
dc.subjectcultural normsen_US
dc.subjectétude comparativeen_US
dc.subjectLangston Hughesen_US
dc.subjectClaude McKayen_US
dc.subjectd’identités noiresen_US
dc.subjectles remis en question normes culturellesen_US
dc.subjectدراسة مقارنةen_US
dc.subjectلانغستون هيوزen_US
dc.subjectكلود ماكايen_US
dc.subjectالهوية السوداءen_US
dc.subjectتحديen_US
dc.subjectالاعراف الثقافيةen_US
dc.titleVoices of Resistance: A Comparative Analysis of Claude McKay and Langston Hughesen_US
dc.title.alternativeRevolutionary Poetryen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Amrani imane.pdf1,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.