Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36494
Title: دور الرقمنة في تطوير كفاءة الأستاذ الجامعي - دراسة ميدانية بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: مخالفة, آمال
خليف, نسيبة
Keywords: الدور
الرقمنة
الكفاءة
الأستاد
الجامعي
مودل
بروغرس
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024
Abstract: هدفت هذه الدراسة الكشف عن دور الرقمنة في تطوير كفاءة الأستاذ الجامعي بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بالجامعة عبر الكشف عن دور منصة مودل وبروغرس في تطوير المهارات التعليمية والمهنية من أجل الوصول إلى هدف الدراسة تم الاعتماد على منهج البحث الميداني في إعداد استبيان لجمع البيانات وتوزيعها على عينة من أساتذة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة قاصدي مرباح والمقدرة ب 45 أستاذ وتم تفريغ البيانات بواسطة جداول بسيطة بالاعتماد على التكرارات والنسب المئوية وذلك بغرض التحليل وتفسير النتائج إحصائيا وسيسيولوجيا وفي الأخير توصلنا إلى النتائج التالية : _تتيح الرقمنة بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية فرصة الولوج للمنصات الرقمية مودل وبروغرس في أي مكان وزمان _منصة مودل تتيح الأساتذة استخدام المهارات التعليمية من خلال التنويع في أساليب تقديم الدروس _تساهم منصة بروغرس في عملية تقييم لأساتذة لطلبة من خلال رصد النقاط والكشوف
This study aimed to reveaI the roIe of digitization in deveIoping the competence of university professors at the CoIIegeof Humanities and Sciences at the university by reveaIing the roIe of the MoodIe and Progress pIatform in deveIopingeducationaI andprofessionaIskiIIs.In order to reach the goaI of the study, the fieid research approach was reIied upon in preparing a questionnaire to coIIect and distribute data.on q sampIe of professors from the FacuIty ofHumancies andSociaI Sciences at kasdiMerbah University, estimated at 45 professors, the data was transcribed using simpIetabbies based on frequencies and percentages for the purpose of AnaIyzing and interpreting the resuItsstatisticaIIy and socioIogicaIIy,wefinaIIy reached the foIIowingresuIts:Digitization at the coIIege of Humanities and SociaISciences provides the opportunity to access the access the digitaIpIatformsMoodIe and progressvIPIace and time: the MoodIepIatformaIIows teachers to use educationaIskiIIs by diversifying the methods of presenting Iessons The Progress pIatform contributes to the process of professorsevaIuation of students by moitoring points and statements.
Description: التخصص: علم اجتماع التنظيم وعمل
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36494
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khelif-noussiba.pdf485,82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.