Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36504
Title: إستخدامات تطبيق الإنستغرام لدى تلاميذ البكالوريا - دراسةميدانية بثانوية الشهيد العربي قويدر –بورقلة -
Authors: عبان, عبد القادر
دغة, إيمان
Keywords: الاستخدام
التلاميذ
تطبيق الإنستغرام
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024
Abstract: جاءت هذه الدراسة بعنوان استخدامات تطبيق الإنستغرام لدى تلاميذالبكالوريا، وتمحورت الدراسة حول أهم الاستخدامات تلاميذ البكالوريا في تطبيق الإنستغرام من خلال الإجابة على التساؤلات التالية 1-هل يساهم تطبيق الإنستغرام في تحقيق التواصل الاجتماعي بين تلاميذالبكالوريا ؟ 2-هل يساعد تطبيق الإنستغرام تلاميذ البكالوريا في العملية التعليمية ؟ 3-هل يساهم تطبيق الإنستغرام في تحقيق الإشباعان الترفيهية لتلاميذالبكالوريا ؟ وقد هدفت الدراسة إلى ما يلي -معرفة مدى مساهمة تطبيق الإنستغرام في تحقيق التواصل الاجتماعي بين تلاميذ البكالوريا -معرفة أهم المحتويات الأكثر إعجابا لدى تلاميذ البكالوريا في تطبيق الإنستغرام -معرفة الإشباعات التي يحققها تطبيق الإنستغرام لتلاميذ البكالوريا وقد أجرينا هذه الدراسة على عينة بلغت 123تلميذا من طور النهائيبثانوية الشهيد العربي قويدر بورقلة، وقد استخدمنا المنهج الوصفي,ولبلوغ نتائج البحث استخدمنااستمارةاستبيان ضمن 4 محاور ,المحور الأول متعلق بالبيانات الشخصية ومحور ثاني خصصناه للبعد التواصلي والمحور الثالث للبعد التعليمي والمحور الرابع للبعد الترفيهي ولخصت الدراسة إلى مجموعة من نتائج كان أهمها أن الإناث يستخدمون مواقع التواصل الاجتماعي أكثر من الذكور ,كما أن تطبيق الإنستغرام لا يحقق إشباعات التلاميذ دون للجوء إلى مواقع أخرى ويستقدون منه بدرجة متوسطة ومن هنا نستنتج أن تطبيق الإنستغرام ليس من التطبيقات المحببة والتي لها أولوية في الاستخدام لدى تلاميذ البكالوريا , بحيث أن هناك تطبيقات أخرى أخدت حيز اهتمامهم وتحقق لهم التواصل وتساعدهم في الجانب التعليمي وتلبي رغباتهم وإشاعاتهم أكثر من استخداماتهم لتطبيق الإنستغرام
This studywasentitled: Uses of the Instagram application amongbaccalaureatestudents. The studycenteredaround the most important uses of the Instagram application by baccalaureatestudents by answering the following questions: 1-Does the Instagram application contribute to achieving social communication amongbaccalaureatestudents? 2-Does the Instagram application help baccalaureatestudents in the educationalprocess? 3-Does the Instagram application contribute to achievingentertainment satisfaction for baccalaureatestudents? The studyaimed to do the following: -Knowing the extent to which the Instagram application contributes to achieving social communication amongbaccalaureatestudents -Knowing the most important content thatbaccalaureatestudentslikemost in the Instagram application -Knowing the satisfactions that the Instagram application achieves for baccalaureatestudents Weconductedthisstudy on a sample of 123 studentsfrom the final stage of the Arabe Martyr Kouider Ouargla SecondarySchool. Weused the descriptive approach, and to achieve the results of the researchweused a questionnaire with 4 axes, the first axis related to personal data, the second axis weallocated to the communication dimension, the third axis to the educational dimension, and the fourth axis to the entertainment dimension. The studysummarized a set of results, the most important of whichwasthatfemales use social networking sites more than males, and that the Instagram application does not achievestudents’ satisfaction withoutresorting to other sites, and theybenefitfromIt to a moderatedégrée. Hence, weconcludethat the Instagram application Is not one of the populaire applications that has priorité in use. Amongbaccalaureatestudents, There are other applications that have capturétheirintéressât, providethewith communication, help the in the educational aspect, and mettheirdésirés and satisfactions more thantheir use of the Instagram application.
Description: التخصص:علم الاجتماع الاتصال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36504
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
deghgha-imane.pdf528,65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.