Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36508
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorدبابي, بوبكر-
dc.contributor.authorيونسي, فتيحة-
dc.contributor.authorبلخيري, بثينة-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36508-
dc.descriptionالتخصص: ارشاد وتوجيهen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة إلى الكشف عن مستوى مساهمة مستشار التوجيه في إقبال التلاميذ على مراكز التكوين المهني , وكذلك الفروق بين المتغيرات { المستوى الدراسي، الشعبة }، وتم تطبيق الدراسة على عينة من تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي بولاية ورقلة بتاريخ 02 ماي 2024، قدرت ب 180 تلميذ وتلميذة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم وضع التساؤلات التالية : • ما مستوى مساهمة مستشار التوجيه في إقبال التلاميذ على مراكز التكوين المهني من وجهة التلاميذ أنفسهم ؟ • هل يختلف مستوى مساهمة مستشار التوجيه في إقبال التلاميذ على مراكز التكوين المهني باختلاف المستوى الدراسي لتلميذ ؟ • هل يختلف مستوى مساهمة مستشار التوجيه في إقبال التلاميذ على مراكز التكوين المهني باختلاف الشعبة ؟ وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على منهج الوصفي الاستكشافي، حيث تم تصميم استبيان من طرف الباحثتين لجمع بيانات الدراسة تم تطبيقه بعد تحكيمه من طرف بعض الأساتذة في التخصص، بعد ذلك التأكد من خصائصه السيكومترية {صدق والثبات} وقد أسفرت الدراسة إلى النتائج : • مستوى مساهمة مستشار التوجيه في إقبال التلاميذ على مراكز التكوين المهني من وجهة نظر التلاميذ أنفسهم متوسط • لا يختلف مستوى مساهمة مستشار التوجيه في إقبال التلاميذ على مراكز التكوين المهني باختلاف المستوى الدراسي للتلميذ • لا يختلف مستوى مساهمة مستشار التوجيه في إقبال التلاميذ على مراكز التكوين المهني باختلاف الشعبة تلميذ ( أدبي، علمي ).en_US
dc.description.abstractThis study aims at identifying the level of the guidance counselor’s contribution to the demand of students for vocational training centers and the differences between the variables (the academic level and the branch of study). This research has been applied among a sample of high school students with the total number of 180 male and female pupils in the Ouargla Province, on May 02nd, 2024. To achieve the objectives of this study, the following questions have been put: What’s the degree of the guidance counselor’s contribution to the high demand for vocational training centers according to their own perspective? Does the level of the guidance counselor’s contribution to the learners’ demand for training centers differ according to the learner’s educational level? Does the level of the guidance counselor’s contribution to the demand of students for training centers differ as to the difference of the branch of study? In this study, we have based on the exploratory descriptive approach. The researchers have designed a questionnaire to collect data about the study, then the application of this method after it’s been agreed on by some teachers in the field. After that, it has been confirmed of its Psychometric characteristics ( Validity and Reliability). This study has led to the following results: • The level of the guidance counselor’s contribution to the students’ demand for vocational training centers is medium. • The level of the guidance counselor’s contribution to the students’ demand for vocational training centers does not differ in accordance with the difference of the student’s grade. • The level of the guidance counselor’s contribution to the students’ demand for vocational training centers does not vary as to the difference to the student’s branch of study.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2024-
dc.subjectمساهمةen_US
dc.subjectمستشار التوجيهen_US
dc.subjectمراكز التكوين المهنيen_US
dc.titleمساهمة مستشار التوجيه في إقبال التلاميذ على مراكز التكوين المهني من وجهة نظر التلاميذ انفسهم - دراسة إستكشافية على عينة من تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي لبعض ثانويات ولاية ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
younci-fatiha.pdf863,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.