Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36512
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorرحماني, فطيمة-
dc.contributor.authorحساني, سلسبيل-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36512-
dc.descriptionالتخصص: علم النفس التربويen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الارتباط بين توجهات أهداف الإنجاز وأساليب التعلم لدى طلبة جامعة ورقلة، والكشف عن دلالة الفرق في الارتباط تبعا للجنس والكلية، ولتحقيق أهداف الدراسـة تم الاعتماد على مقياسي (توجهات أهداف الإنجاز، أساليب التعلم) وذلك بعد تأكيد خصائصهما السيكومترية وبناء عليه طبقت الأداتين على عينة قوامها (263) طالبا بجامعة قاصدي مرباح ورقلة خلال السنة الجامعية 2023/2024، وبعد معالجة البيانات باستخدام معامل الارتباط بيرسون ومعادلة فيشر تم التوصل إلى النتائج التالية: -يوجد ارتباط دال إحصائيا بين توجهات أهداف الإنجاز وأساليب التعلم لدى عينة الدراسة -يوجد فرق دال إحصائيا في الارتباط بين توجهات أهداف الإنجاز(بعد إقدام المهمة) وأساليب التعلم (بعد المفاهيم المجردة) وتبين توجهات أهداف الإنجاز ككل وأساليب التعلم(بعد الملاحظة التأملية) لدى عينة الدراسة تبعا للجنس. -يوجد فرق دال إحصائيا في الارتباط بين توجهات أهداف الإنجاز وأساليب التعلم ككل لدى عينة الدراسة تبعا للكليةen_US
dc.description.abstractThe current study aimed to reveal the correlation between achievement goals Orientations and learning Styles among Ouargla University students, and to reveal the significance of the difference in correlation according to gender and college. To achieve the objectives of the study, two measures (achievement goals Orientations, Learning Styles) were adopted after confirming their psychometric characteristics Accordingly, the two tools were applied to a sample of (263) students at the University of Qasidi Merbah and Ouargla during the academic year 2023/2024, and after processing the data using the Pearson correlation coefficient and the Fisher equation, the following results were reached: - There is a statistically significant correlation between the achievement goals Orientations and learning styles in the study sample - There is a statistically significant difference in the correlation between achievement goals Orientations (after completing the task) and the learning styles (after abstract concepts) andshows the directions of the achievement goals as a whole and the learning styles (after reflective observation) in the study sample according to gender. - There is a statistically significant difference in the correlation between achievement goals Orientations and Learning Styles as a whole among the study sample according to the college-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2024-
dc.subjectتوجهات أهداف الإنجازen_US
dc.subjectأساليب التعلمen_US
dc.subjectطلبة الجامعةen_US
dc.titleأساليب التعلم وعلاقتها بتوجهات أهداف الإنجاز لدى طلبة جامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rahmani-fatima.pdf1,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.