Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36681
Title: مساهمة المواقع ا لتواصل الاجتماعي فايسبوك في تحسين الصورة الذهنية لدى المؤسسة. " دراسة ميدانية على مؤسسة
Authors: حفيان, عبد الوهاب
قبقوب, آسيا
كرامة, نجاة
Keywords: الدور
الصورة الذهنية
زبائن سيترام
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تسعى هذه الدراسة مكانة لمعرفة الاتصال الالكتروني في تشكيل الصورة الذهنية لمؤسسة سيترام (ورقلة) لدى زبائنها من خلال دراسة ميدانية لعينة من زبائن مؤسسة سيترام ورقلة، وهو يندرج ضمن بحوث مقدمة لطلبة الإعلام ولاتصال. كما تهدف لمعرفة الى أي مدى تساهم مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل الصورة الذهنية للمؤسسة سيترام (ورقلة) لدى زبائن مؤسسة سيترام ورقلة موقع الفايسبوك، وهذا من خلال محاولة الكشف على الاستراتيجية الاتصالية المعتمد لمؤسسة سيترام ورقلة. ومحاولة التعرف على الانطباعات والصورة الذهنية المشكلة عند زبائنها. لذلك قمنا بتقسيم الى فصلين إطار المنهجي والإطار التطبيقي. وكانت إشكالية الدراسة كالتالي: لأي مدى تساهم مواقع التواصل الاجتماعي "الفايسبوك "في تشكيل صورة الذهنية لمؤسسة سيترام ورقلة؟ ويندرج تحت التساؤلات الفرعية: - ماهي أشكال الاتصال بين مؤسسة سيترام (ورقلة) لدى زبائنها؟ - ماهي الاستراتيجية الاتصالية التي تعتمد عليها مؤسسة سيترام (ورقلة) في التواصل مع الزبائن؟ ما هو أثر مواقع التواصل لاجتماعي على الصورة الذهنية لمؤسسة سيترام (ورقلة) لدى زبائن وللإجابة على الإشكالية والتساؤلات الفرعية اعتمدنا على المنهج الوصفي الذي يقوم على تحليل البيانات واستخدمنا أداة الاستبيان الموزعة ورقيا على زبائن مؤسسة سيترام ورقلة دائمي التفاعل مع منشوراتها الإلكترونية واداة المقابلة مع مسؤولة قسم الاتصال في المؤسسة، كما اعتمدنا على العينة القصدية بعد الدراسة التطبيقية توصلنا الى مجموعة من النتائج - توصلنا من خلال النتائج أن مؤسسة سيترام ورقلة ترتكز على نشر الإعلانات عبر المواقع التواصل الاجتماعي منصة (الفايسبوك) - توصلنا أن الوسائل الاتصالية المنتهجة من قبل مؤسسة سيترام ورقلة تساهم في صناعة العلاقة بين المؤسسة وزبائنها. - استنتجنا من خلال النتائج ان مواقع تواصل التواصل الاجتماعي تساهم في بناء علاقة بين المؤسسة سيترام ورقلة لدى زبائنها.
This study aims to investigate the role of electronic communication in shaping the perceptuel image of the institution Citram (located in Ouargla) among its custom ers through a field study of a sample of CitramOuargla customers. This study falls within the scope of research presented by media and communication students. The study also aims to determine the extent to which social media platforms contribute to shaping the perceptual image of Citram (Ouargla) among its customers, by examining the communication strategy adopted by CitramOuargla and attempting to understand the impressions and perceptions formed by its customers. Therefore, we divided the study into two chapters : the theoretical framework and the applied framework. The problem statement of the study was as follows : To what extent do social media platforms contribute to shaping the perceptual image of Citram (Ouargla) ? This question encompasses sub-questions : • What are the forms of communication between Citram (Ouargla) and its customers ? • What communication strategy does Citram (Ouargla) employ to communicate with its customers ? • What is the impact of social media platforms on the perceptual image of Citram (Ouargla) among its customers ? To answer the problem statement and the sub-questions, we relied on the descriptive methodology, which involves analyzing data. We utilized an electronically distributed questionnaire to CitramOuargla customers who regularly interact with its electronic posts, as well as interviews with the communication department manager of the institution. We also employed purposive sampling. After the applied study, we arrived at several results : • We found that CitramOuargla relies on advertising through the social media platform Facebook. • We concluded that the communication methods employed by CitramOuargla contribute to building a relationship between the institution and its customers. • Based on the results, we inferred that social media platforms contribute to building a relationship between CitramOuargla and its customers.
Description: التخصص: اتصال جماهيري ووسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36681
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
krama-nedjet.pdf10,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.