Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36748
Title: مستوى أبعاد الصحة النفسية لدى الطلبة الجامعيين بجامعة قاصدي مرباح- ورقلة-
Authors: بن سكيريفة, مريم
مداني, مريم
Keywords: الصحة النفسية
الطلبة الجامعيين
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى الصحة النفسية للطلبة الجامعيين متناولين التساؤلات التالية: - ما هو مستوى الصحة النفسية لدى الطلبة الجامعيين؟ هل توجد فروق ذات دلالة احصائية في أبعاد الصحة النفسية لدى الطلبة الجامعيين تعزى للجنس، المستوى، التخصص، الإقامة؟ - ولتحقيق مجمل أهداف هذه الدراسة قمنا بدراسة ميدانية على عينة من الطلبة بجامعة قاصدي مرباح- ورقلة- بطريقة عشوائية، مستخدمين أداة قياس مبنية من طرف الباحث( ليونارد،ر- ديروجيتس، س، ليمان، لينوكوفي) من طرف الباحث(RCL 90) ثم قام بتعريبه الباحث أبو هين وتقنينه على البيئة الفلسطينية 1992 وذلك بحساب خصائصه السيكومترية وهو ما اعتمدناه في دراستنا: - تم الاستعانة بالمنهج الوصفي الاستكشافي لوصف الظاهرة المدروسة. - حيث توصلنا في الأخير إلى وجود صحة نفسية متوسطة عموما لدى معظم الطلبة الجامعيين، كما أنه لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في أبعاد الصحة النفسية تعزى لمتغير الجنس، المستوى، التخصص، الإقامة. -
The aim of this study was to assess the level of mental health among university students, addressing the following questions: - What is the level of mental health among university students? Are there statistically significant differences in the dimensions of mental health among university students attributed to gender, academic level, major, or residence? - To achieve the objectives of this study, a field study was conducted on a sample of students at the University of Guelma, using a measurement tool developed by the researcher (RCL 90), which was translated and standardized for the Palestinian environment in 1992 by researcher Abu Haneen. The psychometric properties of this tool were calculated and utilized in our study. - A descriptive exploratory approach was employed to describe the phenomenon under study.Ultimately, it was found that overall, most university students have moderate mental health. Additionally, there were no statistically significant differences in the dimensions of mental health attributed to gender, academic level, major, or residence.
Description: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36748
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
madani-meriam.pdf7,5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.