Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36782
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorحفيان, عبد الوهاب-
dc.contributor.authorحفيان, رانيا-
dc.contributor.authorبن ببكر, شيماء-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36782-
dc.descriptionالتخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدةen_US
dc.description.abstractتهدف هده الدراسة إلى توضيح دور الاتصال الداخلي في تحسين خدمات المؤسسة الاستشفائية من خلال دراسة حالة (مستشفى محمد بوضياف ورقلة ) . وقد تطرقنا في هذه الدراسةإلى فصلين : فصل منهجي وفصل تطبيقي واعتمدنا على منهج دراسة الحالة والمنهج الوصفي المسحي وكعينة للدراسة فقد أخدنا(55) مفردة من المجتمع الكلي (989) نصفها من فئةالإداريينونصفها الآخر من فئة الأطباءكما واعتمدنا على المقابلة مع المكلف بالاتصال من أجلانتقاء المعلومات التي تعذرعلينا الحصول عليها عن طريق الاستمارة إضافةإلىالاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات من المبحوثين حيث تم تقسيم الاستمارة إلى ثلاث محاور: المحورالأول:يمثل أنماط الاتصال الداخلي ووسائله في المؤسسة الاستشفائية محمد بوضياف ورقلة المحور الثاني:العوائق والعراقيل التي يواجهها الاتصال الداخلي المؤسسة الاستشفائية محمد بوضياف بورقلة . أما فيما يخص المحورالثالث :هو تقييم الموارد البشرية للاتصال الداخلي في تحسين خدمات المؤسسة الاستشفائية . بعد قيامنا بالتحليل الكمي للجداولفقدتحصلنا على عدةنتائج من أبرزها : _يساهم الإتصال الداخلي بشكل كبير في تحسين خدمات المؤسسة العمومية الإستشفائية محمد بوضياف بورقلة . _تعتمد المؤسسة العمومية الإستشفائية محمد بوضياف بورقلة على الإتصال الكتابي . _يساهم الاتصال الداخلي في تسهيل مهام العاملين .en_US
dc.description.abstractThis study aims to clarify the ole of internal communication in improving the service of the hospital institution through a case study of the Mohamed boudiafhospital in ouargla, where we discussed two chapters, a methodological chapter and an applied chapter, and we relied on the descriptive survey method. As a sample for the study, we took, (55) individuals from the total population (989) two categories: administrators and doctors. We relied on the interview with the contact person in order to select information that could not be obtained through the form. In addition to the questionnaire tool as a main tool for collecting data from the respondents, the questionnaire was divided into three axes: the first axis:represents the patterns and means of internal communication in the hospital institution, Mohamedboudiafouargla ,and the second axis: the obstacles and obstacles faced by the hospital institution, Mohamed boudiafouargla in improving services .regarding the third axis: it is the evaluation of human resources for internal communication in improving the hospital institutions services .here we performed a quantitative analysis of these tables and obtained the following results: internal communication has an important place and an effective system allows improving internal communication in the hospital institution, good conduct of work and providing means of internal communication to work comfortably and continuous training in the field of communication , overcoming the difficulties and problems of internal communication that stand as an obstacle to improving internal communication services in the hospital institution.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالاتصال الداخليen_US
dc.subjectالمؤسسة العموميةen_US
dc.subjectالخدمة العموميةen_US
dc.titleدور الاتصال الداخلي في تحسين خدمات المؤسسة الاستشفائية (دراسة حالة المؤسسة العمومية الاستشفائية محمد بوضياف -ورقلة)en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hafiane-rania.pdf560,55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.