Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36834
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Abdelaziz Bousbai | - |
dc.contributor.author | Nada, Abdeldjouad | - |
dc.date.accessioned | 2024-09-24T09:58:26Z | - |
dc.date.available | 2024-09-24T09:58:26Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36834 | - |
dc.description | Literature and Civilisation | en_US |
dc.description.abstract | This dissertation explores the style of incoherence in James Joyce's seminal work, "Ulysses," examining how his distinctive narrative style challenges traditional notions of coherence and narrative structure. It delves into Joyce's use of unconventional language, syntax, and narrative techniques, such as stream-of-consciousness, fragmented dialogue, and poetic prose, which disrupt the conventional narrative flow and reflect the complexities of human consciousness and perception. The study provides a theoretical framework for understanding coherence and incoherence in literary works, discussing standard writing conventions and the concept of deviation in literature. It contextualizes Joyce's writing style within modernist literature, highlighting his innovative approach. Through detailed analysis of "Ulysses," the dissertation presents specific samples of incoherence, examining their effects on the reader's experience and offering critiques and alternatives. This exploration reveals how Joyce's deliberate use of incoherence immerses readers in the chaotic and fragmented nature of human thought and reality, contributing to the broader discourse on modernist literature and the evolution of narrative form. | en_US |
dc.description.abstract | Ce mémoire explore le style d'incohérence dans l'œuvre majeure de James Joyce, "Ulysse", en examinant comment son style narratif distinctif défie les notions traditionnelles de cohérence et de structure narrative. Elle se penche sur l'utilisation par Joyce d'un langage, d'une syntaxe et de techniques narratives non conventionnels, tels que le flux de conscience, le dialogue fragmenté et la prose poétique, qui perturbent le flux narratif conventionnel et reflètent les complexités de la conscience et de la perception humaines. L'étude fournit un cadre théorique pour comprendre la cohérence et l'incohérence dans les œuvres littéraires, en discutant des conventions d'écriture standard et du concept de déviation en littérature. Elle contextualise le style d'écriture de Joyce dans la littérature moderniste, en soulignant son approche innovante. À travers une analyse détaillée de "Ulysse", le mémoire présente des exemples spécifiques d'incohérence, examine leurs effets sur l'expérience du lecteur et offre des critiques et des alternatives. Cette exploration révèle comment l'utilisation délibérée de l'incohérence par Joyce immerge les lecteurs dans la nature chaotique et fragmentée de la pensée et de la réalité humaines, contribuant ainsi au discours plus large sur la littérature moderniste et l'évolution de la forme narrative. | - |
dc.description.abstract | تستكشف هذه الأطروحة أسلوب عدم التماسك في العمل الرائد لجيمس جويس "يوليسيس"، حيث يبحث كيف يتحدى أسلوبه السردي المميز الأفكار التقليدية حول التماسك وبنية السرد. تتناول الأطروحة استخدام جويس للغة غير التقليدية والنحو والتقنيات السردية مثل تدفق الوعي، والحوار المتقطع، والنثر الشعري، التي تعطل التدفق السردي التقليدي وتعكس تعقيدات الوعي والإدراك البشري. تقدم الدراسة إطارًا نظريًا لفهم التماسك وعدم التماسك في الأعمال الأدبية، وتناقش معايير الكتابة القياسية ومفهوم الانحراف في الأدب. تضع دراسة جويس ضمن سياق الأدب الحداثي، مسلطة الضوء على نهجه المبتكر. من خلال تحليل مفصل لرواية "يوليسيس"، تقدم الأطروحة عينات محددة من عدم التماسك، وتدرس تأثيراتها على تجربة القارئ وتقدم نقدًا وبدائل. يكشف هذا الاستكشاف كيف أن استخدام جويس المتعمد لعدم التماسك يغمر القراء في طبيعة التفكير والواقع البشري الفوضوي والمجزأ، مما يساهم في النقاش الأوسع حول الأدب الحداثي وتطور شكل السرد | - |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Université KASDI MERBAH-OUARGLA | en_US |
dc.subject | Style | en_US |
dc.subject | Reader expectations | en_US |
dc.subject | Characterization | en_US |
dc.subject | Creative | en_US |
dc.subject | Form | en_US |
dc.subject | Style | en_US |
dc.subject | Attentes du lecteur | en_US |
dc.subject | Caractérisation | en_US |
dc.subject | Créatif | en_US |
dc.subject | Forme | en_US |
dc.subject | الأسلوب | en_US |
dc.subject | توقعات القارئ | en_US |
dc.subject | التوصيف | en_US |
dc.subject | الإبداع | en_US |
dc.subject | الشكل | en_US |
dc.title | Incoherence in James Joyce’s ‘Ulysses’ | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département d'Anglais- Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Nada Abdeljouad (PDF.pdf | 418,24 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.