Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36858
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعرابة, الحاج-
dc.contributor.authorحجوج, سهام-
dc.contributor.authorهامل, محمد-
dc.date.accessioned2024-09-25T10:09:54Z-
dc.date.available2024-09-25T10:09:54Z-
dc.date.issued2024-06-08-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36858-
dc.descriptionادارة الموارد البشريةen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى معرفة أثر المهارات الناعمة على التسويق الشخصي بمصحتي عادة و الضياء بورقلة، و لتحقيق أغراض الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي و استخدام الاستبانة كأداة رئيسية لجمع المعلومات مع المقابلة، و الوثائق الرسمية، و قد اقتصرت عملية التوزيع على أسلوب العينة العشوائية البسيطة التي بلغ تعدادها 80 مفردة، واسترجع منها 46، صالحة للمعالجة الإحصائية باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعيةV25 SPSS، خلصت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود مستوى مرتفع للمهارات الناعمة لدى أطباء من وجهة نظرهم، ويرجع ذلك إلى وعيهم بأهميتها في مجال الطب، وحرصهم على التطوير الذاتي واستثمار كل القدرات لتحقيق النجاح في ميدان العمل و تحسين أدائهم و أداء مؤسساتهم، كما وجدنا أن العلاقة الإرتباطية بين المهارات الناعمة كمتغير مستقل و التسويق الشخصي كمتغير تابع علاقة طردية قوية، في حين توصلنا إلى أنه لا توجد فروق فيما يتعلق بباقي المتغيرات العامة (الجنس، الوظيفة، السن، الأقدمية)، و توصي الدراسة بتصميم برامج تدريبية على المهارات الناعمة للأطباء، التي أثبتت الدراسة أن لها تأثيرا كبيرا في تحسين أدائهم.en_US
dc.description.abstractThe study aimed to investigate the impact of soft skills on personal marketing in Adaa Clinic and Al-Diyaa Clinic in Ouargla. To achieve the study objectives, a descriptive-analytical approach was adopted, utilizing a questionnaire as the primary data collection tool, along with interviews, scientific observation, and official documents. The distribution process was limited to a simple random sample method, comprising 80 individuals, from which 46 responses were deemed suitable for statistical analysis using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS V25). The study revealed several key findings, notably a high level of soft skills among doctors from their perspective, attributed to their awareness of its importance in the medical field, their commitment to self-development, and their dedication to leveraging all capabilities to achieve success in their professional endeavors and enhance their performance and that of their institutions. Furthermore, a strong positive correlation was found between soft skills as an independent variable and personal marketing as a dependent variable. Additionally, statistically significant differences were found in respondents' answers regarding gender, while no differences were observed concerning other personal variables (occupation, age, tenure). The study recommends designing training programs on soft skills for doctors, which the study has shown to have a significant impact on improving their performance.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالمهارات الناعمةen_US
dc.subjectالتسويق الشخصيen_US
dc.subjectمصحة عادةen_US
dc.subjectعيادة الضياء بورقلةen_US
dc.subjectphysiciansen_US
dc.subjectAl-Dia Sanatoriumen_US
dc.subjectSoft skillsen_US
dc.subjectpersonal marketingen_US
dc.subjectAda Hospitalen_US
dc.titleأثر المهارات الناعمة على التسويق الشخصي لدى الأطباء الخواص دراسة ميدانية لعينة من الأطباء بمصحتي عادة وضياء بورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hadjoudje-hamle_.pdf1,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.