Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36938
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorفرحي نعيمة-
dc.contributor.authorبوستة, مريم البتول-
dc.contributor.authorبن جلول, سهام-
dc.date.accessioned2024-09-30T09:40:16Z-
dc.date.available2024-09-30T09:40:16Z-
dc.date.issued2024-06-08-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36938-
dc.descriptionتسويق خدماتen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة الى التعرف على دور إدارة العلاقة مع الزبون في تكوين الصورة الذهنية لدى زبائن فندق العزيز رويال بورقلة .وقد تحددت الدراسة بمتغير مستقل وهو إدارة العلاقة مع الزبون بأبعاده الخمسة : إكتساب الزبائن ، الإحتفاظ بالزبائن ، ولاء الزبائن ،قواعد بيانات الزبائن ، قيمة الزبائن ، وعلاقته بالمتغير التابع الصورة الذهنية . ولتحقيق اهداف الدراسة تم اعداد استمارة إستبيان بهدف جمع البيانات من العينة المستهدفة وتم إستخدام برنامج الحزمة الإحصائية SPSS من اجل تحليل البيانات و اختبار فرضيات الدراسة. و لقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج اهمها ان هناك مستوى مرتفع من تطبيق إدارة العلاقة مع الزبائن لدى فندق العزيز رويال ،كما توصلت ايضا إلى ان هناك إرتباط ذو دلالة إحصائية بين تطبيق إدارة العلاقة مع الزبون و تكوين الصورة الذهنية للفندق ،و ايضا إلى وجود فروقات ذات دلالة إحصائية للصورة الذهنية لدى أفراد العينة تعزي لمتغيراتهم الديمغرافية.en_US
dc.description.abstractThis study aimed to identify the role of the relationship with the customer in forming the mental image of the customers of the Aziz Royal Hotel in Bourgla. The study was determined by an independent variable, which is managing the relationship with the customer in its five dimensions: customer acquisition, customer retention, customer loyalty, customer databases, customer value, And its relationship to the dependent variable, mental image. To achieve the objectives of the study, an questionnaire form was prepared to collect data from the targeted sample, and the statistical package program SPSS was used to analyze the data and test the study hypotheses. The study reached a set of results, the most important of which is: There is a high level of application of customer relationship management at the Al Aziz Royal Hotel. I also found that there is a statistically significant relationship between the application of customer relationship management and the formation of the mental image of the hotel, and also that there are statistically significant differences in the mental image among the sample members. This is due to their demographic variables.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectإدارة العلاقة مع الزبونen_US
dc.subjectصورة ذهنيةen_US
dc.subjectقيمة الزبائنen_US
dc.subjectقواعد بيانات الزبائنen_US
dc.subjectاحتفاظ بالزبائنen_US
dc.subjectولاء الزبائنen_US
dc.subjectإكتساب زبائنen_US
dc.subjectMental imageen_US
dc.subjectcustomer relationship managementen_US
dc.subjectcustomer retentionen_US
dc.subjectcustomer acquisitionen_US
dc.subjectcustomer databasesen_US
dc.subjectcustomer loyaltyen_US
dc.subjectcustomer value-
dc.titleدور إدارة العلاقة مع الزبون في تكوين الصورة الذهنية للخدمات الفندقية دارسة حالة فندق العزيز رويال_ ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bousatta-benjaloul.pdf4,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.