Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36987
Title: دور التسويق التجريبي في تعزيز نية الشراء دراسة ميدانية _قطاع الملابس في الجزائر
Authors: كاهي, فطيمة
دناقير, حنان
حكوم, أماني
Keywords: تجربة
تسويق التجريبي
نية شراء
تسويق
Purchase Intention
Experiential Marketing
Experience
Marketing
Issue Date: 8-Jun-2024
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى معرفة دور التسويق التجريبي في تعزيز نية الشراء في قطاع الملابس في الجزائر خاصة في ولاية ورقلة، وتم استخدام أداة الاستبيان لجمع المعلومات، وبلغت العينة (102) زبون، وتم كذلك استخدام عدد من الأساليب الإحصائية في تحليل البيانات ضمن برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss)، مثل التكرارات والنسب والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية ومعاملات الارتباط، وتوصلت الدراسة إلى: لاحظنا وجود علاقة ارتباطيه بين المتغير المستقل (التسويق التجريبي) والمتغير التابع (نية الشراء)، وجود علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين (التجربة الحسية، التجربة الشعورية، التجربة الفكرية، التجربة الفعلية ونية الشراء)، عدم وجود علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين التجربة الارتباطية ونية الشراء، توجد فروق ذات دلالة إحصائية في نية الشراء تعزى لمتغير الجنس، السن، الدخل، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في نية الشراء تعزى لمتغير المؤهل، المهنة، الولاية.
This study aimed to understand the role of experiential marketing in enhancing purchase intention in the clothing sector in Algeria, specifically in the Ouargla province. A questionnaire was used to collect information from a sample of 102 customers. Various statistical methods were employed to analyze the data using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), such as frequencies, percentages, means, standard deviations, and correlation coefficients. The study concluded: We observed a correlational relationship between the independent variable (experiential marketing) and the dependent variable (purchase intention). There is a statistically significant correlational relationship between purchase intention and sensory experience, emotional experience, intellectual experience, and behavioral experience. There is no statistically significant correlational relationship between relational experience and purchase intention. There are statistically significant differences in purchase intention attributable to gender, age, and income. There are no statistically significant differences in purchase intention attributable to education, occupation, or province.
Description: تسويق الخدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36987
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dnagir-hakoum.pdf.pdf3,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.