Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/37001
Title: | أثر التحرير التجاري على النمو الاقتصادي في الجزائر دراسة قياسية للفترة(1990_2022) |
Authors: | مخرمش, عبلة الشعوبي, نهى بن شلوية, نور الهدى |
Keywords: | التكامل المشترك النمو الاقتصادي الصادرات التحرير التجاري ARDL الواردات imports ARDL Trade liberalizatio economic growth cointegration exports |
Issue Date: | 10-Jun-2024 |
Publisher: | جامعة قاصدي مرباح -ورقلة |
Abstract: | هدفت الدراسة إلى معرفة أثر التحرير التجاري على النمو الاقتصادي خلال الفترة (1990_2022)، باستخدام المنهج الوصفي التحليلي في الجانب النظري ومنهج القياس الكمي في الجانب التطبيقي، وتمثلت متغيرات الدراسة في نمو الناتج المحلي كمتغير تابع، وكل من الصادرات والواردات كمتغيرين مستقلين. وذلك بالاعتماد على منهجية التكامل المشترك بتطبيق نموذج الانحدار الذاتي للفجوات الزمنيةARDL، وتوصلنا إلى وجود علاقة طردية بين الصادرات والنمو الاقتصادي بينما علاقة الواردات والنمو الاقتصادي كانت عكسية This study aims to investigate the impact of trade liberalization on economic growth in Algeria during the period (1990-2022). The study employs a descriptive-analytical approach in the theoretical aspect and a quantitative measurement approach in the applied aspect. The study variables are represented by GDP growth as the dependent variable, and exports and imports as independent variables. The study relies on the cointegration methodology by applying the Autoregressive Distributed Lag (ARDL) model. The results indicate a positive relationship between exports and economic growth, while the relationship between imports and economic growth is negative. |
Description: | اقتصاد كمي |
URI: | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/37001 |
Appears in Collections: | Département des sciences économiques - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ben chalouia-choubi.pdf | 3,44 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.