Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/37225
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorشنين, فاتح الدين-
dc.contributor.authorطهراوي, أحمد-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/37225-
dc.descriptionتخصص علم النفس العمل والتنظيمen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة للكشف على فاعلية برنامج تدريبي لتنمية المهارات الإشرافية لدى المشرفين الصناعيين، وقد اعتمد الباحث المنهج الشبه التجريبي باستخدام عينة من (15) مشرفا تم اختيارها قصديا في مؤسسة علال الصناعية بولاية الوادي،خلال الفترة الزمنية من ماي 2021 إلى أفريل 2023. وقد قام الباحث ببناء استمارة المهارات الإشرافية والتأكد من صدقها وثباتها، ثم التطبيق القبلي لها، وبناء على نتائجها تم بناء البرنامج التدريبي لتنمية المهارات الإشرافية وتنفيذه على أفراد العينة، ليتم تطبيق الاستمارة بعديا، ثم معالجة البيانات باستخدام برنامج (spss-22)، حيث أسفرت نتائج الدراسة على ما يلي: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الأداء القبلي والبعدي للمهارات الإشرافية ككل على عينة المشرفين. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الأداء القبلي والبعدي لكل من المهارات الآتية: ( إدارة الوقت -مهارة الاتصال الفعال بالمرؤوسين- مهارة العلاقات والتعامل مع المرؤوسين- مهارة التحفيز) لدى عينة المشرفين. خلصت النتائج هذه الدراسة إلى نجاح البرنامج التدريبي في تنمية المهارات الإشرافية في المؤسسات الصناعية، مع إعطاء الباحث توصيات واقتراحات في مجال تنمية المهارات الإشرافية.en_US
dc.description.abstractThis study aims to investigate the effectiveness of a training program in developing supervisory skills among industrial supervisors. The researcher adopted the quasi-experimental method using a sample of (15) Supervisors were intentionally chosen at Alal Industrial Corporation in El Oued city, during the period from May 2021 to April 2023. The researcher developed a supervisory skills form, verified its validity and reliability, conducted a pre-test, and based on the results, a training program was developed to enhance supervisory skills and implemented on the sample. A post-test was then conducted, followed by data analysis using SPSS-22. The study's findings include: Significant statistical differences between the pre-test and post-test performances of supervisory skills as a whole in the sample of supervisors. Significant statistical differences betweenthe pre-test and post-test of following skills: time management planning, effective communication with subordinates, relationship and interaction with subordinates, and motivation skills among the sample of supervisors. The results concluded that the training program was successful in developing supervisory skills in industrial organizations, with the researcher providing recommendations and suggestions in the field of supervisory skills development.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالبرنامج التدريبيen_US
dc.subjectالمهارات الاشرافيةen_US
dc.subjectمهارة التخطيط وإدارة الوقتen_US
dc.subjectمهارة الاتصال الفعالen_US
dc.subjectمهارة العلاقات والتعاملen_US
dc.subjectمهارة التحفيزen_US
dc.titleفاعلية برنامج تدريبي لتنمية المهارات الإشرافية لدى المشرفين الصناعيين دراسة شبهتجريبيةعلى عينة من المشرفينفي مؤسسة علال الصناعيةبولاية الواديen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tahraoui-ahmed.pdf1,66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.