Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4846
Title: الإصابات الرياضية و علاقتها بالنشاط الرياضي المبرمج في امتحان بكالوريا التربية البدنية و الرياضية دراسة ميدانية من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية و الرياضية لتلاميذ الأقسام النهائية بمدينة ورقلة
Authors: جرمون علي
شقوري محمد
مومن مسعود السعيد
Keywords: الإصابات الرياضية
النشاط الرياضي
امتحان بكالوريا التربية البدنية و الرياضية
sportive injuries,
programmed sportive activity
exam of physical education
Issue Date: 2014
Abstract: This study aims at investigating the common sportive injuries and their relation to the programmed sportive activity during the exams of physical education for 3rd year student in secondary school. Therefore the hypotheses are: there is relationship between psychological and physical preparations form a side and the injuries of 3rd year students, as well as there is a relationship between the unsuitableness of stadiums ground and injuries. This study investigates the causes and types of common injuries that the students face; in addition to investigate the teacher’s opinion about the most sportive competition is causing injuries. Moreover the lacks of educational institutions of professional teachers and sportive infrastructure We focused in studying sportive injuries and their relation to the programmed sportive activity on descriptive methodology putting in account themost suitable for studying this phenomenon, the population are sport teacher in Ouarglasecondary schools, samples had been selected randomly, the participants are 36 teachers, we tend to use questionnaire, however, the statistical style, we depended on percentage rule, as well as Person rule. The most important results are: most injuries take place because of the unsuitability of infrastructures, the shortness warming up period, and performance faults. Keywords: sportive injuries, programmed sportive activity, exam of physical education
هدفت الدراسة إلى التعرف على الاصابات الرياضية الشائعة و علاقتها بالنشاط الرياضي المبرمج أثناء إجـراء امتحـان التربية البدنية والرياضية لتلاميذ السنة الثالثة ثانوي؟ ومنه فرضيات الدراسة هي:توجد علاقة بين التحضير البدني والنفسـي والإصابات الرياضية لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي أثناء إجراء امتحان التربية البدنية والرياضية،وكذالك توجد علاقة بـين عدم صلاحية أرضية الميدان والإصابات الرياضية، فالهدف من ههذ الدراسة مايلى: يهدف إلى محاولة التعرف على اسـباب وأنواع الإصابات الشائعة التي يتعرض لها التلاميذ، بالاضافة إلى محاولة التعرف على المنافسة الرياضية التي يتعرض من خلالها التلاميذ للإصابة أكثر من غيرها من وجهة نظر الأساتذة المشرفين،كذالك محاولة الكشف عن العجز الذي تعانيه المؤسسات التعليمية في الأساتذة المؤطرين للمادة والمنشآت الرياضية . اعتمدنا في دراسة الاصابات الرياضية وعلاقتها بالنشاط الرياضي المبرمج في امتحان التربية البدنية والرياضية على المنهج الوصفيباعتباره المنهج المناسب لدراسة هذه الظاهرة،ومجتمع الدراسة في بحثنا هم اساتذة التربية البدنية والرياضية بثانويات ولاية ورقلة ،وتم إختيار عينة البحث بطريقة عشوائية، وبلغ عدد هم(36) أستاذ ،وأستعملنا في البحث طريقة 2 الاستبيان،أماعن الاسلوب الإحصائي المستخدم هو قانون النسب المئوية،وقانون بيرسون كا( ) واهم النتائج التي توصلنا إليها في هذه الدراسة هي : ان اغلب الاصابات الرياضية التي يتعرض لها التلاميذ يوم الامتحان بدرجة أولى ترجعإلى عدمصلاحيةالمنشآتالرياضيةالتي يمتحن فيها التلاميذ ، بالإضافة إلى قصر فترة الإحماء و أخطاء الأداء والحالة النفسية للتلاميذ يوم الامتحان
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4846
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chekouri-moumen.pdf1,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.