Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4852
Title: واقع ممارسة التربية البدنية والرياضية في ظل الإصلاحات الحديثة (المقاربة بالكفاءات) للمرحلة الثانوية " دراسة ميدانية على مستوى ثانويات بلدية ورقلة
Authors: بن فرحات مخلوف
بن فرحات سفيان
Keywords: based approach
physological education competencies
التربية البدنية
المقاربة بالكفاءات
Issue Date: 2014
Abstract: الملخص : هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع ممارسة التربية البدنية والرياضية في ظل الإصلاحات الحديثة و الإحاطة بجميع الجوانب في هذه البيداغ وجية الجديدة وكذا المعوقات التي تحول دون تطبيقها ميدانيا ، إعتمدنا على المنهج الوصفي وهو المنهج المناسب لطبيعة موضوعنا والذي يحقق لنا فروض البحث التي تضمنت ان أستاذ التربية البدنية والرياضية على دراية بمحتوى منهاج المقاربة بالكفاءات ، وان الوسائل التعليمية والبيداغوجية لها أهمية فعالة في عملية ممارسة التربية البدنية والرياضية في ظل المقاربة بالكفاءات،وايضا تتحقق أهداف التربية البدنية والرياضية في ظل التدريس بالمقاربة بالكفاءات ، وتمثلت عينة البحث في 82 أستاذا تم إختيارها بطريقة مقصودة وهذا على مستوى بلدية ورقلة ، و إعتمد الباحث على الإستبيان لجمع المعلومات ومن هنا نستنتج ان أساتذة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي لهم دراية بمحتوى منهاج هذه المقاربة ، وان الوسائل التعليمية و البداغوجية لها أهمية فعالة في عملية التدريس في ظل هذه المقاربة وان بداغوجيا المقاربة بالكفاءات تحقق أهداف التربية البدنية و الرياضية في حين أوصى الباحث بضرورة تكثيف وتشجيع الأبحاث والملتقيات العلمية الخاصة بشرح و تسليط الضوء على المقاربة بالكفاءات و إشراك أهل الميدان من أساتذة و مفتشين في إعادة هيكلة هذه المقاربة ) وضع المناهج ...(و الرفع من الحجم الساعي لحصة التربية البدنية و الرياضية إلى أكثر من 8سا ، بغية تحقيق الأهداف المسطرة من طرف المدرس خلال الموسم الدراسي وتوفير المنشآت و الوسائل البداغوجية للممارسة نشاط بدني
Abstract : This study is aiming at identifying the reality of the practicing" sports " physiological educational activities in the light of recent mader n reforms and try to encountering inall within this new pedacogical approach .and als identifying all obstacles. That may prevent it to be practiced perfecthy . we have odopted the descriptive method that- we see- suitable for this survery because it helps in reahsing the hypothesis we set up and says that the physiological educational activities teachrr is aware fully aboutm "competency – BASED approach" . and that pedacogical and didactic tools de contribute effectively in the physiological activities, teachers intentionally chosen from around ouargla communities the 82 the sample was vesarcher adapted the questionnaire ts collect data the findings we have de all show that teachers in secondary school of physiological educational activites de knaw this approach and that the tools being used may effectively contribute and help in achieve the gools . the researcher recommended to intensify and encourage research and scientific meetings to explain and shed light on teaching through the use of competency- based approach and seek support from the escports in the field as teachers and inspectors in order to reconstruct this approach (setting methads ... ) and increase the timing devoted for the physiological activities h aweek so that the aims may be achieved along with the availabis hitg of 8to more then . pedagogical tools for practicing
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4852
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بن فرحات سفيان،بن فرحات مخلوف.pdf684,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.