Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4886
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMEHELLOU Zohra-
dc.date.accessioned2014-09-03T14:26:35Z-
dc.date.available2014-09-03T14:26:35Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.issnh-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4886-
dc.description.abstractRésumé: Ce travail sert à étudier l’utilisation du symbolisme d’un point de vue religieux dans la littérature. Pour expliquer cela, en se basant sur deux ouvrage le premier est de l’auteur Mary Shelley son titre est Frankenstein, le deuxième est pour l’auteur Edgar Allan Poe son titre est Une Descente dans le Maelstrom. Pour réaliser cette étude, on applique une méthode analytique en suivant la théorie de symboles de Sait Augustine. Il se compose de trois chapitres : Dans le premier chapitre on fait étudier les théories qui s’enterrassent par la notion du symbolisme. Dans le deuxième chapitre on parle de la littérature romantique a la Grande-Bretagne et l’Amérique, aussi, on aborde la littérature gothique ses caractéristiques et ses célèbres écrivains. De plus, ce chapitre parle de l’état de la religion pendant la période de la littérature romantique, 18 et 19 siècle, et son influence sur les écritures littératures a cette époque. D’un autre part, on met l’accent sur l’importance de symboles littéraires dans la littérature romantique. Le troisième chapitre est considérer comme une partie pratique ou on fait analyser les symboles utilisés dans le corpus choisis en se référent à vues La Bible. Enfin, le troisième chapitre donne également un reflet des symboles analysés sur l'état religieux en 18e et 19e siècles Bretagne et en Amérique. Finalement, l’objectif final de ce travail est de faciliter la compréhension de l’importance de la religion à la société et son influence sur les écrivains, les littératures et leurs productions littératures. الملخص: تعنى هذه الدراسة بتحليل استعمال الرمزية في الأدب القوطي من وجهة نظر دينية. لشرح هذه الخاصية, عملان أدبيان تمت دراستهما كمثالين من أجل الحصول على نظرة عامة حول استعمال الرمزية الدينية في كل من فرانكنشتاين لماري شيلي و الإعصار لإدغار ألان بو. و من أجل تعزيز نظرية كيفية دراسة الرموز من ناحية دينية, تم اعتماد نظرية الإشارات لسانت أوغسطين كمنهج تحليلي لهذه الدراسة. تم تقسيم هذا البحث إلى ثلاثة فصول, حيث تم تخصيص الفصل الأول لدراسة النظريات التي تعنى بمفهوم الرمزية. في حين أن الفصل الثاني يتطرق لشرح المذهب الرومانسي في كل من أمريكا و المملكة المتحدة, و كذلك الأدب القوطي, أشهر كتابه و خصائصه. هذا الفصل أيضا يتناول وضعية الديانة خلال فترة الأدب الرومانسي, أي خلال القرن 81 و 81 للميلاد, و كيفية تأثيرها على الكتابة الأدبية في تلك الفترة, بالإضافة إلى ذلك يتم من خلال هذا الفصل شرح أهمية الرموز الدينية في الأدب الرومانسي. و في الفصل الثالث و الأخير يتم تحليل الرموز المستعملة في العملين الأدبيين المختارين عن طريق استعمال الإنجيل كمرجع. أيضا, يتم في هذا الفصل القيام بعملية المقارنة بين الرموز الدينية و درجة عكسها للواقع الديني خلال القرنين 81 و 81 في كل من المملكة المتحدة و أمريكا. كخلاصة, يهدف هذا البحث لتسهيل فهم أهمية الدين في المجتمع, و كيفية احتمالية خلقه تأثير عميق على مختلف الكتاب و الشعراء و أعمالهم الأدبية. Abstract: The study is meant to analyse the use of symbolism in Gothic Literature from a religious stand. To illustrate this view, two literary works, Mary Shelley’s Frankenstein (1818) and Edgar Allan Poe’s A Descent into the Maelstrom (1841), have been studied in order to get an overview of this specific use of symbols. Aiming at studying symbols from a religious perspective, St. Augustine of Hippo’s theory of signs is taken as a method to this analytic study. This research work is divided into three chapters. The first chapter explains the concept of symbolism and it presents the main theories that study the notion of symbolism. The second deals with the explanation of the Romanticism Movement in Britain and America, plus an overview of Gothic Literature, its main writers and characteristics. In addition, this chapter studies the state of religion during the period of Romantic Literature in the 18th and 19th centuries, and how it created an influence on the literary works of that period. Furthermore, the second chapter touches the importance of religious symbols in Romantic Literature. In the third chapter, an analysis of the symbols used in the chosen corpora was performed by basing the explanation on verses from the Bible. Finally, the third chapter also gives a reflection of the analysed symbols on the religious state in 18th and 19th centuries Britain and America. All in all, this research work offers an insight into the importance of religion in human life, and how it can have a deep effect on authors, poets and their literary products.en_US
dc.description.sponsorshipBENZOUKH Halimaen_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofseries2014;-
dc.subjectLe symbolismeen_US
dc.subjectreligieuseen_US
dc.subjectla littérature romantiqueen_US
dc.subjectFrankensteinen_US
dc.subjectDescente dans le Maelstromen_US
dc.subjectالرمزية الدينيةen_US
dc.subjectالمذهب الرومانسيen_US
dc.subjectالأدب القوطيen_US
dc.subjectفرانكشتاينen_US
dc.subjectالإعصارen_US
dc.subjectSymbolen_US
dc.subjectReligious Symbolismen_US
dc.subjectRomantic Movementen_US
dc.subjectGothic literatureen_US
dc.subjectFrankensteinen_US
dc.subjectA Descent into the Maelstromen_US
dc.titleReligious Symbols in Gothic Literature The Case of: Mary Shelley’s Frankenstein and Edgar Allan Poe’s A Descent into the Maelstromen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mehellou-zohra.pdf919,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.